okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

strona główna >> Pod napięciem

nowości

Domowe wyścigi

Pogoda tej wiosny nas nie rozpieszcza, więc jeśli nie lubicie moknąć na rowerowej wyprawie, w oczekiwaniu na piękną aurę można zająć się... »

Butelka wielofunkcyjna

Na jednej z platform służących do zbierania pieniędzy na realizację ciekawych projektów zaprezentowano interesujący projekt butelki.... »

Ciepło i wygodnie

Damska koszulka termiczna marki Bontrager została wykonana z miękkiej, elastycznej i lekkiej tkaniny Profila Thermal. Zamek sięga do połowy... »

Grafen w oponie?

Grafen to rewolucyjny materiał pochodzący z grafitu i wykazujący niesamowite właściwości. Jest to jednoatomowej grubości struktura cząstek... »

E-sakwa?

Ortlieb nie zamierza przegapić e-bike'owego szaleństwa, więc zaprezentował sakwę do rowerów elektrycznych! Na szczęście sakwa nie ma... »

Shimano do gravela

Japoński producent właśnie przygotowuje pierwszą partię osprzętu zupełnie nowej grupy. GRX została opracowana z myślą o rowerach... »

poradniki

Poradniki >> rowery elektryczne ze zintegrowanym napędem


Pod napięciem

Jarosław Tomaszewski
Elektryki to przyszłość, przed którą nie ma sensu uciekać
Szmer elektrycznego silnika przenosi nas w zupełnie inny wymiar rowerowej przygody. Od teraz wszystko jest jakby inne. Podjazdy bardziej płaskie, a odległe do niedawna cele zdecydowanie bliższe.
 
W numerach marcowym i kwietniowym „Rowertouru” mieliście okazję zapoznać się z tzw. e-kitami, czyli elektrycznymi zestawami do samodzielnego montażu. Ich atutem jest fakt, że można je zamontować do posiadanego już roweru. Produkty tego typu stanowią przeciwwagę dla e-bike’ów ze zintegrowanym systemem napędowym, czyli fabrycznych rowerów elektrycznych. Niestety e-kity nie oferują tak dobrej integracji systemowej jak gotowe rowery elektryczne.
Elektryki z napędami Boscha, Shimano czy Yamahy to bardzo częsty widok w sklepach i wypożyczalniach rowerowych. Każdy z liczących się producentów ma ich kilka w swojej bieżącej gamie modelowej. Dużo rzadziej spotykane zestawy napędowe produkuje także Panasonic, Fazua, Brose i TQ-Systems. Jednak to te trzy pierwsze firmy rozdają karty na rynku elektryków.
Mimo niuansów w wyglądzie i konstrukcji ramy, każdy fabryczny e-bike jest zaprojektowany w bardzo podobny sposób. Jego kluczowym elementem jest oczywiście odpowiedni system napędowy, który składa się z silnika, baterii i sterującego całością kontrolera.
W obrębie każdej marki produkującej napędy do e-bike’ów można się spotkać z wyraźnym podziałem na różne kategorie elektrycznych napędów. Nic w tym dziwnego. Inny bowiem typ osprzętu będzie potrzebny do roweru miejskiego czy trekkingowego, a jeszcze inny do tego, na którym zamierzamy jeździć po górach. Z tego powodu każdy z producentów oferuje kilka ich odmian, uwzględniających indywidualne potrzeby rowerzystów. W przypadku niemieckiego Boscha wyróżniamy cztery rodzaje silników: Activ Line, Activ Line Plus, Performance Line oraz Performance Line CX. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: SCOTT