okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 2/2019 >> Nie trać głowy

nowości

Gravelowe buty

Mamy już gravelowe opony, ramy, torby, koła, hamulce, widelce, gravelowe stroje i należy tylko wypatrywać gravelowych bidonów i... »

Kawa dla kolarzy

Czy są wśród nas prawdziwi kawosze? Nie mam najmniejszych wątpliwości – w końcu, gdy w czasie rowerowego spotkania padnie temat... »

System antykapciowy

Schwalbe zaprezentowało kolejny system zastępujący dętki, czyli Urban Airless System. Dzięki specjalnej, termokurczliwej, poliuretanowej... »

Torba na rower

Tym razem prezentujemy nieco inną torbę – Accent wprowadził do sprzedaży niedrogi pokrowiec, który przyda się, kiedy rower musi... »

poradniki

Z bagażem na plecach lub… biodrach

Lekki, wszechstronny i wygodny. Właśnie taki powinien być dobry plecak rowerowy. Jeszcze lepiej, jeśli nie odczujecie jego obecności na... »

Poradniki >> kaski


Nie trać głowy

Jarosław Tomaszewski
W wielu przypadkach kasku prawie nie czuć ich na głowie
Niespełna trzy centymetry. Taką w przybliżeniu mają grubość ścianki większości rowerowych kasków. Tak niewiele i aż tyle chroni naszą głowę podczas zderzenia z ziemią lub inną przeszkodą. Nie trać głowy, załóż kask!
 
Niektórzy z Czytelników pewnie nie pamiętają tych czasów, kiedy funkcję kasku pełniły połączone ze sobą skórzane paski. Dla poprawy komfortu kolarza i lepszej ochrony jego głowy ścielono je odpowiednio sprężystym wypełnieniem. Jak można się domyślać, rozwiązanie tego typu nie chroniło praktycznie przed niczym. Nazywane z przymrużeniem oka bananami, dziś nie spełniłyby rygorystycznych norm bezpieczeństwa. Z całą pewnością nie zasługują też na miano kasku.
Obecnie kaski rowerowe to wysoce zaawansowane produkty oferujące wysoki poziom ochrony oraz należytą wentylację. W wielu przypadkach prawie nie czuć ich na głowie. Zdumiewają przy tym różnorodnością oferowanych kształtów i kolorów. Jeśli jesteś rowerzystą lub zapalonym kolarzem, możesz wybierać pośród wielu modeli szosowych, górskich lub tych do jazdy po mieście. Nie zapomniano też o wersjach dedykowanych paniom i dzieciom. Oprócz rozwiązań ułatwiających ich przyjazne użytkowanie, współczesne kaski mają możliwość wezwać pomoc, gdy ulegniemy wypadkowi. Mowa o kaskach marki Specialized, wyposażonych w czujnik ANGi. Czas pokaże, w jakim kierunku rozwinie się ta gałąź przemysłu rowerowego. Z całą pewnością kaski staną się jeszcze lżejsze, oferując przy tym należycie wysoki poziom ochrony. My jednak skupmy się na tym, co tu i teraz. Przeanalizujmy zatem najbardziej charakterystyczne zagadnienia związane z tematem rowerowych kasków.
Mimo różnic w wyglądzie, większość kasków rowerowych jest zbudowana w bardzo podobny sposób. Zasadniczo typowy kask składa się z pięciu elementów: skorupy zewnętrznej, warstwy ochronnej, wyściółki, pasków mocujących, systemu odpowiadającego za dopasowanie i zapięcia. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 
 


Zdjęcie: SCOTT