okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> Jak je wyprostować

nowości

Kierownica na wypasie

Controltech to najwyższa półka wśród producentów części rowerowych, marka specjalizująca się w produkcji kierownic,... »

Spokojna głowa (rodzica)

W ofercie niemieckiej marki Uvex znajdziecie wiele ciekawych kasków, ale naszą uwagę zwrócił model Quatro Junior – kask o... »

Angi zadzwoni

Od kwietnia 2018 roku w każdym nowym samochodzie sprzedawanym w Unii Europejskiej obowiązkowo musi być zamontowany system eCall, który w... »

Koszulka z bąbelkami?

Uniwersalny podkoszulek średniej grubości, który zapewnia ciepło i doskonale odprowadza wilgoć, zapewne nie znalazłby miejsca na łamach... »

Licznik inaczej

Cat-eye zaprezentował zwykły, bezprzewodowy licznik, za to w niezwykłej formie. Licznik jest zintegrowany z uchwytem, zajmuje mało miejsca,... »

Pompka nożna

Stalowe konstrukcje do pompowania opon, które królowały na bazarach w latach 90., widuje się coraz rzadziej, ale SKS uważa, że... »

poradniki

Po zmroku

Choć używamy ich przez cały rok, to właśnie w okresie jesienno-zimowym mają do wykonania największą robotę. Lampki rowerowe prowadzą nas... »

Poradniki >> centrowanie koła


Jak je wyprostować

Piotr Węcławski
Czy centrowanie kół jest trudną sztuką?
Z pewnością nieraz zastanawialiście się, dlaczego koła w Waszych jednośladach się krzywią i czy da się je wyprostować w warunkach domowych.
 
Przyjęło się, że centrowanie kół jest trudną sztuką, a wręcz wiedzą tajemną, której każdy mechanik rowerowy pilnie strzeże, i że potrzeba wielu lat praktyki, aby stać się profesjonalistą w tej dziedzinie. Nie do końca jest to jednak prawda. Od wielu lat z przyjemnością dzielę się wiedzą i prowadzę szkolenia z zakresu naprawy rowerów dla przedszkolaków, młodzieży, dorosłych, a nawet seniorów i z całą pewnością mogę stwierdzić, że po dwugodzinnych warsztatach, przy odpowiedniej technice, większość osób wyprostuje koła swoich jednośladów w warunkach domowych na poziomie podstawowym. Zacznijmy jednak od początku...
Koło składa się z kilku połączonych ze sobą części: obręczy, piasty, szprych oraz nypli.  
Obręcze produkuje się obecnie najczęściej z aluminium, ale do ich produkcji wykorzystuje się również stal, karbon, a nawet drewno w rowerach zabytkowych czy specjalnie wzmacniany karton w rowerze futurystycznym autorstwa Izhara Gafniego. Dzięki nowym technologiom produkcji oraz zastosowaniu różnych kształtów i komór powietrznych obręczy, producentom udaje się zwiększać trwałość i odporność na uderzenia przy jednoczesnym obniżaniu ich wagi.
Piasty różnią się między sobą budową, kształtem, typem zastosowanych łożysk oraz osi.
 
Zapraszamy na warsztat podczas gali
Nagrody Rowertouru 2018
 
> Obszerniejszy materiał oraz metodę usuwania bicia pionowego Piotr Węcławski omówi na warsztatach rowerowych poprzedzających galę Nagrody „Rowertouru”, 
12 stycznia 2019 roku. 
> Zgłoszenia przyjmujemy do wyczerpania miejsc, za pośrednictwem e-maila: redakcja@rowertour.pl lub tel. 61 869 91 77 (w godz. 8-16). 
> Cena warsztatu – 10 zł, w pakiecie z drugim warsztatem „Bikepacking, 
czyli turystyka na lekko”– 15 zł. Płatność na miejscu, przed warsztatem. 
Początek: godz. 12.00
Liczba miejsc ograniczona 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: Piotr Węcławski