okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 11/2012 >> Dwa koła bez łańcucha

nowości

Opona po francusku

Mavic o sakwiarzach nie myśli, ale produkuje dobre opony dla graveli, które z powodzeniem sprawdzą się w turystyce! Yksion Allroad XL to... »

Z bidonem na ścianie?

Gdy po długiej i męczącej podróży wrócisz do domu i zapragniesz schłodzić się którymś z butelkowanych trunków,... »

Towarzysz do przyczepki

Twoje dziecko w przyczepce potrzebuje towarzysza? Qeridoo ma w swojej ofercie miękkiego, pluszowego i zawsze gotowego do drogi przyjaciela! Na... »

1x13

To się musiało wydarzyć! Hiszpańska marka Rotor, znana głównie z produkcji owalnych korb, pokazała sterowany hydraulicznie zestaw... »

Dla najmłodszych

Hamax wprowadził do swojej oferty nowy fotelik! Model Amaze jest nieco tańszy niż topowy Caress, wyposażono go w możliwość odchylania do tyłu... »

Bagażnik od Ortlieba

Gdy czasopisma branżowe zachwycają się ideą bikepackingu, Ortlieb nie zapomina o sakwiarzach! Do sprzedaży trafił wypasiony bagażnik... »

Dahon Vitesse D8

rowertest >> Przeczytaj test Dahon Vitesse D8 »

poradniki

W pogoni za przyczepnością

Amortyzacja w rowerze »

Styl życia >> Marek Jurek


Dwa koła bez łańcucha

Z Markiem Jurkiem, fizykiem, konstruktorem roweru bez łańcucha, rozmawia Jakub Terakowski
Jeżdżę nim do pracy codziennie

Po co skonstruował Pan ten rower? Nie prościej byłoby iść do sklepu i kupić sobie nowy?
– Prościej? Nie, to nie takie proste. Dziesięć lat temu zaproszono mnie do Hamburga, gdzie przez ponad dwa lata pracowałem w ośrodku naukowym DESY. Mieszkając w mieście rowerów, trudno się od nich nie uzależnić.

A wcześniej ich Pan nie lubił?

– Nie odczuwałem potrzeby ich posiadania. W Warszawie nie było wówczas ani dróg dla rowerów, ani zwyczaju używania jednośladów na co dzień. Wróciłem z Hamburga i natychmiast nabyłem rower, najzwyklejszy, miejski. I pewnie używałbym go do dzisiaj, gdyby nie nowy projekt, który wymagał ode mnie wielu krótkich wyjazdów do Niemiec. Spędzałem tam po dwa, trzy tygodnie: zbyt mało, aby kupować rower, lecz zbyt dużo, by bez niego się obyć. Zacząłem więc wozić go ze sobą, rozmontowując za każdym razem tak, aby zmieścił się w bagażniku. Irytowała mnie czasochłonność tej czynności, bo rama była zbyt duża i musiałem odkręcać od niej obydwa koła. Początkowo jednak w ogóle nie zastanawiałem się nad wprowadzeniem jakichkolwiek zmian, gdyż konstrukcję roweru podświadomie uważałem za ostateczną i niezmienną. Ale po jakimś czasie pewna myśl zaczęła mnie niepokoić...

Jaka?

– Że rower da się skompresować szybciej i włożyć do bagażnika bez trudu.

Niewielkich składaków na rynku dostatek, czemu więc nie wybrał Pan jednego z nich?

– Bo podstawą sprawności roweru i komfortu jazdy są duże koła, a te w sklepowych składakach mają wielkość deserowych talerzy. Rozwiązywanie problemów to moja pasja i profesja. Postanowiłem więc, że skonstruuję składak na dużych kołach. Dziesiątki pomysłów chodziły mi po głowie.

I udało się...

– Złożenie tego roweru trwa sekundę, mieści się on w każdym średniej wielkości bagażniku, a koła mają po 29 cali średnicy.

Jak złożyć rower w ciągu sekundy?

– Bardzo łatwo, jednym ruchem ręki: maksymalnie skręcając kierownicą i łamiąc w ten sposób ramę w przegubie. Proszę popatrzeć...

Niewiarygodne! Ale czy nie ma ryzyka, że podczas jazdy rower złoży się sam?

– Wykluczone, prawa fizyki na to nie pozwalają. Geometria tego roweru sprawia, że rama prostuje się pod wpływem ciężaru własnego oraz kolarza.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”



Zdjęcie: Jakub Terakowski