okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 9/2010 >> Żadnych bezsensownych podróży autem

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Styl życia >> Malmö


Żadnych bezsensownych podróży autem

Katarzyna Henschke-Ozga
Pontonowa platforma dla rowerów

W Malmö ekologiczny transport jest na pierwszym miejscu, a projektowanie drogowej infrastruktury zostało oparte na drogach rowerowych. Władze miasta już dawno zrozumiały, że rower może stać się panaceum na komunikacyjne bolączki.

W latach 70. ubiegłego wieku władze Malmö, trzeciego co do wielkości miasta Szwecji, stojąc przed problemem zakorkowanych ulic oraz narastającego zanieczyszczenia powietrza, postanowiły postawić na bezpieczną i przyjazną rowerom infrastrukturę. I odniosły sukces. Dziś stolica regionu Skanii, którą zamieszkuje prawie 300 000 mieszkańców, posiada ponad 420 kilometrów dróg rowerowych. Dla porównania, położona na przeciwnym brzegu cieśniny Öresund stolica Danii – Kopenhaga, która od 100 lat słynie z rowerowej kultury, posiada ich nieco ponad 350 kilometrów. Z roku na rok coraz więcej mieszkańców Malmö przesiada się z samochodów na rowery. W 2008 roku 30 procent wszystkich podróży w obrębie miasta, czyli około 100 000 dziennie, odbywało się za pomocą roweru. Dzisiaj Malmö to najbardziej przyjazne rowerzystom miasto w Szwecji.
Z pewnością w tworzeniu rowerowej kultury sprzyjają Malmö jego płaskie położenie oraz umiarkowany klimat. Władze miasta nie miały jednak łatwego zadania. Po II wojnie światowej z jego centrum zniknęły wybudowane w latach 30. i 40. ubiegłego wieku wzdłuż głównych ulic jednokierunkowe drogi rowerowe. Przystępując do realizacji planu zrównoważonego transportu, opartego zwłaszcza na komunikacji rowerowej, infrastrukturę dla jednośladów w zasadzie trzeba było budować na nowo. Już w latach 60. i 70. ubiegłego stulecia drogi rowerowe posiadało każde nowo powstające osiedle, w odróżnieniu od centrum miasta, gdzie wciąż brakowało tego typu rozwiązań. Przełom w ich budowie nastąpił w 1976 roku, kiedy to Malmö jako pierwsze miasto w Szwecji wprowadziło plan rozwoju sieci dróg rowerowych. Dzięki uruchomieniu rządowych funduszy prace nabrały tempa i w rezultacie w latach 90. XX wieku ich sieć liczyła około 250 kilometrów.
Miasto nie poprzestało tylko na budowie dróg. Od wielu lat realizowane są tu również kampanie, zmieniające złe nawyki jego mieszkańców i promujące rower jako środek transportu.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”



Zdjęcie: Katarzyna Henschke-Ozga