okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 4/2010 >> Szosówka kolarce nierówna

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Poradniki >> rowery szosowe


Szosówka kolarce nierówna

Łukasz Wiśniowski
Rower szosowy: komfortowy wiśniowy FELT Z 90 w rozmiarze 58 centymetrów

Szosówka, kolarka, wyścigówka to tylko wybrane nazwy, którymi określa się rower szosowy. Szosowy, czyli właściwie jaki? Przeznaczony do jazdy po gładkim asfalcie? Owszem, ale nie tylko.

Klasyczne wyścigi, takie jak chociażby słynny, jednodniowy Paryż-Roubaix, którego trasa biegnie częściowo po wybrukowanych wiele lat temu, wąskich uliczkach mijanych miasteczek, dobitnie to pokazują. Nie ma się jednak co oszukiwać, równiutki asfalt to środowisko, w którym szosówka i jej pilot czują się najlepiej.Czym zatem charakteryzuje się rower szosowy: najbardziej w oczy rzucają się bardzo cienkie opony, które dają minimalne opory toczenia (i powietrza) oraz wygięta kierownica (tak zwany baranek), która z kolei umożliwia kolarzowi przyjęcie aerodynamicznej pozycji. Wprawniejsze oko zauważy również duże tarcze mechanizmu korbowego i małe, ciasno zestopniowane koronki kasety, która to kombinacja daje twarde i szybkie przełożenia. Nie bez znaczenia są również kąty ramy, które zapewniają odpowiednio szybkie reagowanie na ruch kierownicą, co jest niezbędne przy szybkiej jeździe ramię w ramię w peletonie.
Szczególną odmianą szosówek są te, wyposażone w proste kierownice rodem z MTB. Są prawie tak szybkie jak szosówki z barankiem i prawie tak komfortowe jak rowery trekkingowe czy krosowe. Jak się na tym jeździ? Trochę jak sportowym samochodem bije się rekordy prędkości. Są też bardzo efektywne: konstruktorzy stają na głowach, aby każdy ułamek energii generowanej przez kolarza przekładał się na siłę napędową. Olbrzymi nacisk kładzie się również na aerodynamikę, która przy prędkościach osiąganych na szosie ma kolosalne znaczenie.
Rowery szosowe dzielą się na dwa podstawowe typy: komfortowy i sportowy (na zdjęciach odpowiednio: wiśniowy FELT Z 90  oraz czarny FELT F2 PRO,
oba w identycznym rozmiarze 58 centymetrów).
Czym się różnią? Na pierwszy rzut oka są podobne, chociaż model komfortowy ma wyżej umieszczoną kierownicę, co pogarsza aerodynamikę, ale zwiększa wygodę.
Łatwość, z jaką na szosówce osiąga się dużą prędkość, to podstawowy powód niesłabnącej popularności tego typu rowerów. Szczególnie w krajach o lepszych drogach, łagodniejszym klimacie i większej kulturze sportowej, jak choćby Włochy, Francja czy Hiszpania. W Polsce, wraz z poprawą jakości dróg i siły nabywczej obywateli, od kilku lat obserwujemy wzrost liczby kolarzy szosowych. Wśród nich są zdeklarowani szosowcy, dla których rowery na grubych kołach nie istnieją, pasjonaci górali i wyczynu, korzystający z szosówek jedynie na treningu oraz rowerzyści po prostu kochający szybkość, osiąganą za pomocą siły własnych nóg.
Sporą zaletą roweru szosowego jest sterylne, w porównaniu chociażby z rowerem górskim, środowisko jego wykorzystania oraz prostota konstrukcji (brak amortyzatorów itd.). Po treningu na szosie zazwyczaj nie ma konieczności poświęcenia godziny lub dwóch na czyszczenie i serwis roweru, czego wymagają sportowo wykorzystywane rowery górskie. Wraz ze wzrostem zainteresowania rowerami szosowymi dobre sklepy rowerowe oferują stopniowo coraz szerszy wybór tego typu jednośladów oraz akcesoriów do nich przeznaczonych: opon, owijek, osprzętu, butów oraz kasków i innych. Warto spróbować…



Zdjęcie: Łukasz Wiśniowski

skomentuj ten artykuł