okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 1/2008 >> Dziesięć milionów rowerów

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Styl życia


Dziesięć milionów rowerów

Wojciech Jakóbiec
Parking rowerowy w Pekinie
Mimo rosnącej liczby samochodów, rower wciąż jest najpopularniejszym środkiem transportu w Chinach. Tak bardzo powszechnym, że jedno z miast – kilkunastomilionowe Chongqing, z racji położenia praktycznie pozbawione ruchu rowerowego, wymieniane jest w przewodnikach jako... atrakcja turystyczna.


Każdy cudzoziemiec, który zacznie się uczyć chińskiego, z pewnością trafi na czytankę o Chinach – królestwie rowerów. Motyw ten z powodzeniem wykorzystała piosenkarka Katie Melua, z którą cały świat śpiewał o dziewięciu milionach rowerów jeżdżących w Pekinie. Refren przeboju o cały milion odbiega od rzeczywistości. Jak podaje strona internetowa, prowadzona wspólnie przez kilka chińskich organizacji ekologicznych, rowerów w Pekinie jeszcze więcej – ponad dziesięć milionów, co stanowi absolutny rekord wśród światowych metropolii. Może jednak dziewiątka, uważana w tradycji chińskiej za liczbę cesarską, bardziej pasuje do stolicy rowerowego królestwa.

Statystycznie około 2,5 miliona rowerów porusza się codziennie po ulicach miasta, stanowiąc jeden z podstawowych środków transportu. Dla zaspokojenia ogromnego popytu, chiński przemysł tylko w roku 2006 wyprodukował ponad 67 milionów sztuk rowerów, z których część trafiła na rynki całego świata. Pekin nie jest jednak pod tym względem wyjątkiem. W Chinach również mieszkańcy innych miast, miasteczek i wsi masowo poruszają się na rowerach.

Rower rzadko służy mieszkańcom Pekinu do rekreacji czy uprawiania turystyki. Jest to przede wszystkim pojazd, na którym dojeżdża się do pracy, szkoły lub na zakupy (co biorąc pod uwagę rozmiary tego miasta, może oznaczać konieczność pokonania kilkunastu kilometrów w jedną stronę). Samochodów jest wprawdzie coraz więcej, ale ich zakup nadal pozostaje poza zasięgiem większości obywateli Państwa Środka. Poważnym ograniczeniem dla motoryzacji jest ponadto brak odpowiednio rozbudowanej infrastruktury drogowej, o czym można się przekonać oglądając codziennie potworne korki na ulicach Pekinu. Transport publiczny jest wprawdzie bardzo tani (przejazd autobusem kosztuje w stolicy Chin równowartość 13 groszy, a metrem niecałe 70 groszy), ale autobusy także tkwią w korkach, a sieć metra jest jeszcze nie dość gęsta. Dlatego też pozycja roweru jako kluczowego środka transportu wydaje się – póki co – niezagrożona.

(...)
Więcej – czytaj w numerze „Rowertour”

Zdjęcie: Agata Prościńska
 

Parse error: syntax error, unexpected end of file, expecting variable (T_VARIABLE) or ${ (T_DOLLAR_OPEN_CURLY_BRACES) or {$ (T_CURLY_OPEN) in /home/kruszonaol/ftp/rowertour/panel/bbclone/var/access.php on line 164