okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 7 (17)/2009 >> Hamulce typu U

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Poradniki >> wymień to sam


Hamulce typu U

Marek Zgaiński
Kawałek sznurowadła pomaga w ustawieniu klocków względem obręczy

Kiedy nie było jeszcze hydraulicznych tarczówek ani nawet v-breków, powszechnie stosowano system, określany dzisiaj mianem U. Swoim kształtem przypomina tę literę, a działaniem szczęki. Dzisiaj hamulce te są montowane prawie wyłącznie w rowerach szosowych, oczywiście, w mocno zmodernizowanej wersji. Jest jednak jeszcze sporo bicykli wyposażonych w tradycyjne szczęki.

Początkowo hamulce typu U wykonywane były ze stali, a potem – gdy producenci zadbali o wagę rowerów – z aluminium. Jednak konstrukcyjnie wcale się nie zmieniły. Hamulce U to po prostu dwie szczęki, na jednej osi, rozwierane za pomocą jednej sprężyny. Prostota tej konstrukcji sprawia, że ich obsługa ogranicza się do minimum.
Najczęściej wymienia się klocki. Wystarczy odkręcić zużyte i na ich miejsce wstawić nowe. Potem zacisnąć hamulec na obręczy koła i równo je ustawić. Nie ma tu możliwości regulowania kąta nachylenia klocka w stosunku do obręczy, więc montaż jest prosty. Należy mocno dokręcić śruby. Potem trzeba sprawdzić, czy klocki znajdują się w równej odległości od obręczy. Z reguły tak jest, ale gdyby jednak hamulec zdecydowanie naciskał na obręcz z jednej strony, trzeba go wyregulować. Wystarczy wtedy lekko dogiąć sprężynę z drugiej strony i nacisk się wyrówna. W nowych U stosowana jest specjalna śruba do regulacji ugięcia sprężyny. Trzeba tylko nią pokręcić.
Jeśli w czasie jazdy mamy wrażenie, że hamulec dobrze „nie odbija”, wtedy należy sprężynę trochę rozgiąć albo wymienić na nową o lepszym działaniu. Można też po prostu przesmarować hamulce w miejscach, w których szczęki ocierają się o siebie. Regulacja twardości hamulca odbywa się za pomocą śruby oporowej, na której wspiera się pancerz linki i to właściwie wszystko. Maksymalnie prosta konstrukcja i maksymalnie prosta obsługa. Jeśli miałbym się wybrać w długą trasę bez żadnych części zamiennych ani dostępu do serwisu, wybrałbym właśnie hamulce typu U. Ze względu na ich niezawodność i dużą skuteczność. Oczywiście, pod warunkiem, że co jakiś czas dokonuje się ich przeglądu i konserwacji.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertour”



Zdjęcie: Marek Zgaiński
 

Parse error: syntax error, unexpected end of file, expecting variable (T_VARIABLE) or ${ (T_DOLLAR_OPEN_CURLY_BRACES) or {$ (T_CURLY_OPEN) in /home/kruszonaol/ftp/rowertour/panel/bbclone/var/access.php on line 164