okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 3 (13)/2009 >> Koła, ogumienie i hamulce

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Poradniki >> rower po kawałku


Koła, ogumienie i hamulce

Łukasz Wiśniowski
Różnicą pomiędzy kasetą (na dole) a wolnobiegiem jest sposób montażu do piasty. Kaseta jest nakładana, a wolnobieg – nakręcany. Wolnobieg ma zintegrowany wewnątrz mechanizm zapadkowy

Publikujemy ciąg dalszy listy nazw części składowych roweru oraz ich opisy. Pierwszą część przedstawiliśmy w poprzednim numerze „Rowertouru”. Na końcu tekstu umieściliśmy możliwie kompletną listę synonimów, która powinna rozwiać ewentualne wątpliwości w kwestii używanych terminów.

Koła w znacznej mierze wpływają na to, jak rower jedzie i ile może wytrzymać. W rowerach wyczynowych kluczowa jest jak najniższa ich masa. Lekkie koła lepiej przyspieszają i łatwiej się toczą. W pozostałych typach rowerów dąży się do optymalizacji stosunku niskiej wagi do wytrzymałości, niezawodności i przystępnej ceny. W ostatnich latach coraz modniejsze stały się, oferowane przez wielu producentów, gotowe komplety kół. Nadal jednak bardzo dobre koła są budowane ręcznie z odpowiednio dobranych szprych, nypli, piasty i obręczy.

Piasta to centralny element koła. Typowa piasta składa się z korpusu z otworami na szprychy, osi i znajdujących się pomiędzy nimi łożysk. Jakość łożysk oraz ich uszczelnienie decydują o trwałości i jakości pracy piasty. Piasty dzielą się na te na łożyskach kulkowych oraz maszynowych. Zarówno jedne, jak i drugie mają swoich zwolenników i przeciwników. Większość łożysk maszynowych jest również oparta o kulki. W tylnych piastach z bębenkiem bardzo ważna jest również konstrukcja mechanizmu zapadkowego. Najpopularniejsze są piasty (oraz tym samym obręcze) z otworami na szprychy.

Łożysko kulkowe to tradycyjne łożysko składające się ze zintegrowanej z korpusem piasty bieżni, kulek oraz nakręcanego na oś piasty konusa. Ewentualny luz można wyeliminować dzięki odpowiedniej regulacji. W razie zużycia można wymienić kulki oraz konus. Niestety, bieżnia jest zazwyczaj niewymienialna. Łożyska tego typu są stosowane w praktycznie wszystkich piastach firmy Shimano (także tych najwyższej klasy) oraz w tanich i najtańszych piastach wielu innych, często bezimiennych producentów. Stosowanie tego typu łożysk wymaga dodatkowego uszczelnienia, którego w najtańszych piastach najczęściej po prostu nie ma.

 



Zdjęcie: Łukasz Wiśniowski
 

Parse error: syntax error, unexpected end of file, expecting variable (T_VARIABLE) or ${ (T_DOLLAR_OPEN_CURLY_BRACES) or {$ (T_CURLY_OPEN) in /home/kruszonaol/ftp/rowertour/panel/bbclone/var/access.php on line 164