okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

strona główna >> Mocne, trwałe i skuteczne

poradniki

Poradniki >> hamulce tarczowe


Mocne, trwałe i skuteczne

Jarosław Tomaszewski
Hamulce tarczowe. Bez względu na warunki i pogodę zahamują kiedy trzeba
Takie są właśnie nowoczesne hamulce tarczowe. Bez względu na warunki i pogodę zahamują kiedy trzeba.
 
Początek lat 90. ubiegłego stulecia to duży krok w rozwoju kolarstwa górskiego i całej branży rowerowej. Przełomowym jednak momentem tamtego okresu było pojawienie się pierwszych hamulców tarczowych. Nie chodzi w tym przypadku o prototypy, ale o seryjne modele dostępne w różnej maści rowerach, jak chociażby legendarne hamulce Pro-Stop w rowerze San Andreas marki Mountain Cycle, kultowe brembo zaadaptowane do roweru Villiger St. Moritz czy tarczówki CODA, montowane w rowerach marki Cannondale. Choć wspomniane hamulce wyglądały dosyć topornie, odznaczały się dużą skutecznością hamowania i sporą odpornością na warunki pogodowe. To właśnie te dwa czynniki są największą zaletą hamulców tarczowych.
Dziś wykorzystuje się je w każdej odmianie roweru. Od górskich po modele dla starszych dzieci. Ostatnio z powodzeniem zadomowiły się w szosówkach i bardzo modnych gravelach. Zdają także egzamin w modelach miejskich i turystycznych. Pod względem skuteczności działania i bezobsługowości nie mają sobie równych.
Ich zasada działania jest bardzo prosta. Naciśnięcie dźwigni hamulcowej inicjuje ruch tłoka wewnątrz klamki. Ów tłok można porównać do pompy hydraulicznej. Rolą tłoka jest dalsze przepchnięcie płynu hamulcowego do zacisków hamulca. Kiedy już do tego dochodzi, tłoczki z założonymi na nich okładzinami zbliżają się do tarczy hamulcowej i zaciskają się na niej. Tarcie jednego o drugie doprowadza do hamowania. Na tym w uproszczeniu polega zasada działania hydraulicznych hamulców tarczowych. Równolegle do nich możecie spotkać się z tarczówkami mechanicznymi. W ich przypadku ruch klocków jest inicjowany za pośrednictwem stalowej linki i tradycyjnych dźwigni hamulcowych. Wersje mechaniczne tarczówek stopniowo odchodzą do lamusa, systematycznie wypierane przez lepiej działające modele hydrauliczne.
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 
 
 
 


Zdjęcie: Shimano