okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

strona główna >> 4/2019 >> Jakie są zasady stawiania barierek na drogach rowerowych?

poradniki

Z węża lub butelki

Bidon pełen wody jest tak samo ważny jak zapasowa dętka czy podręczny zestaw narzędzi. Bez częstego nawadniania nie ma mowy o wydajnej i... »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


Jakie są zasady stawiania barierek na drogach rowerowych?

Marek Rokita
 
Stawiać czy nie stawiać – oto jest pytanie! Czasami, przynajmniej teoretycznie, nie ma wyjścia – przepisy narzucają obowiązek. No, ale to tylko na drogach publicznych, o czym od dawna wiedzą rowerzyści, ale niekoniecznie ci, którzy o stawianiu barierek decydują. Ciekaw byłem opinii Ministerstwa Infrastruktury. Zapytałem nie tylko o zasady stawiania barierek (czyli balustrad) na drogach niepublicznych (np. na drogach rowerowych na wałach przeciwpowodziowych i nasypach pokolejowych), ale również o ewentualne plany zmian w przepisach i wydania wytycznych dotyczących zasad stawiania balustrad na drogach rowerowych. Na dwa ostatnie pytania odpowiedzi się nie doczekałem, czego bardzo żałuję, ale kwestia podstawowa została, choć dość naokoło, rozwiązana.
Drogi, drogi rowerowe, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg (w tym na „wałach przeciwpowodziowych czy nasypach pokolejowych”) w myśl przepisów ustawy o drogach publicznych są drogami wewnętrznymi. Obowiązują więc na nich wszystkie zasady ruchu drogowego ujęte w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym, a w szczególności te dotyczące ruchu pieszych i ruchu pojazdów, w zakresie koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób lub wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych.
Decyzję o organizacji ruchu na drodze wewnętrznej podejmuje podmiot zarządzający drogą. Podmiot ten zatwierdza organizację ruchu, akceptując tym samym, jakie znaki, sygnały drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. balustrady U-11a stosowane dla ochrony uczestnika ruchu przed spadnięciem lub upadkiem) zostaną umieszczone na drodze i będą miały wpływ na odbywający się tam ruch pieszych oraz rowerów.
Szymon Huptyś, rzecznik prasowy, Ministerstwo Infrastruktury
 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”

 



Zdjęcie: Marek Rokita