okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> Jakie są zasady stawiania barierek na drogach rowerowych?

nowości

SPD klasycznie

Ci, którym nie w smak sportowe, plastikowe i ekstrawaganckie modele, znajdą w ofercie włoskiego producenta prawdziwą perełkę, jeśli... »

Minimalistyczny i dynamometryczny

Klucze dynamometryczne zwykle są na tyle duże, że nie da się ich zabrać ze sobą w podróż. Niemiecka marka Topeak znalazła jednak na to... »

Truskaweczka

Polska marka Martombike zaprezentowała w kolekcji na 2019 rok damską, bardzo dopasowaną koszulkę kolarską z delikatnym, ale wyraźnym... »

Elektroniczna dwunastka „Campy”

Campagnolo – włoski producent osprzętu do rowerów szosowych wprowadza w końcu elektroniczny wariant swojej topowej, 12-rzędowej... »

Siodełko dedykowane

Rozbawił mnie jeden z producentów siodełek rowerowych – znana i szanowana marka San Marco, która zaprezentowała siodełko... »

Panzerna wkładka

Na polskim rynku pojawiła się właśnie hiszpańska marka Panzer, specjalizująca się w produkcji elastycznych wkładek do opon. Produkt... »

poradniki

Świadoma jazda

Obok lampki i dzwonka to najczęściej montowany element na kierownicy roweru. Wskaże prędkość, przejechany dystans i niekiedy nawet drogę do... »

Jak efektywnie wykorzystać wspomaganie

Pamiętamy, jak to było, gdy uczyliśmy się jazdy na rowerze. Jedni wcześniej, inni później, ale wszyscy zaczynaliśmy z podobnymi... »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


Jakie są zasady stawiania barierek na drogach rowerowych?

Marek Rokita
 
Stawiać czy nie stawiać – oto jest pytanie! Czasami, przynajmniej teoretycznie, nie ma wyjścia – przepisy narzucają obowiązek. No, ale to tylko na drogach publicznych, o czym od dawna wiedzą rowerzyści, ale niekoniecznie ci, którzy o stawianiu barierek decydują. Ciekaw byłem opinii Ministerstwa Infrastruktury. Zapytałem nie tylko o zasady stawiania barierek (czyli balustrad) na drogach niepublicznych (np. na drogach rowerowych na wałach przeciwpowodziowych i nasypach pokolejowych), ale również o ewentualne plany zmian w przepisach i wydania wytycznych dotyczących zasad stawiania balustrad na drogach rowerowych. Na dwa ostatnie pytania odpowiedzi się nie doczekałem, czego bardzo żałuję, ale kwestia podstawowa została, choć dość naokoło, rozwiązana.
Drogi, drogi rowerowe, parkingi oraz place przeznaczone do ruchu pojazdów, niezaliczone do żadnej z kategorii dróg publicznych i niezlokalizowane w pasie drogowym tych dróg (w tym na „wałach przeciwpowodziowych czy nasypach pokolejowych”) w myśl przepisów ustawy o drogach publicznych są drogami wewnętrznymi. Obowiązują więc na nich wszystkie zasady ruchu drogowego ujęte w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym, a w szczególności te dotyczące ruchu pieszych i ruchu pojazdów, w zakresie koniecznym dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa osób lub wynikającym ze znaków i sygnałów drogowych.
Decyzję o organizacji ruchu na drodze wewnętrznej podejmuje podmiot zarządzający drogą. Podmiot ten zatwierdza organizację ruchu, akceptując tym samym, jakie znaki, sygnały drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. balustrady U-11a stosowane dla ochrony uczestnika ruchu przed spadnięciem lub upadkiem) zostaną umieszczone na drodze i będą miały wpływ na odbywający się tam ruch pieszych oraz rowerów.
Szymon Huptyś, rzecznik prasowy, Ministerstwo Infrastruktury
 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”

 



Zdjęcie: Marek Rokita