okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 2/2019 >> Nie trać głowy

nowości

Przerzutka bez kabli

Rowerowy świat zatrząsł się w posadach. Wszyscy mówią tylko o jednym: SRAM pokazał system AXS, czyli elektroniczne i bezprzewodowe... »

Opony dla zbyt szybkich!

Schwalbe nie udaje, że rowery elektryczne rozpędzają się tylko do 25 km/godz. Dla tych, których ograniczenia i limity nie interesują i... »

Buty cywilne

Sidi zawsze było znane z produkcji butów przeznaczonych raczej do sportu, niż do rekreacji. Zaawansowane modele szosowe i MTB wciąż... »

poradniki

E-kity bez kitu

Czy się nam to podoba, czy nie, rowery elektryczne zalewają rynek i coraz częściej pojawiają się na szlakach i drogach. Taki jest trend i... »

Wygoda i moc

Buty to często bardzo niedoceniany element ubioru rowerzysty. W odróżnieniu od tych, które nosimy na co dzień, te rowerowe... »

Poradniki >> kaski


Nie trać głowy

Jarosław Tomaszewski
W wielu przypadkach kasku prawie nie czuć ich na głowie
Niespełna trzy centymetry. Taką w przybliżeniu mają grubość ścianki większości rowerowych kasków. Tak niewiele i aż tyle chroni naszą głowę podczas zderzenia z ziemią lub inną przeszkodą. Nie trać głowy, załóż kask!
 
Niektórzy z Czytelników pewnie nie pamiętają tych czasów, kiedy funkcję kasku pełniły połączone ze sobą skórzane paski. Dla poprawy komfortu kolarza i lepszej ochrony jego głowy ścielono je odpowiednio sprężystym wypełnieniem. Jak można się domyślać, rozwiązanie tego typu nie chroniło praktycznie przed niczym. Nazywane z przymrużeniem oka bananami, dziś nie spełniłyby rygorystycznych norm bezpieczeństwa. Z całą pewnością nie zasługują też na miano kasku.
Obecnie kaski rowerowe to wysoce zaawansowane produkty oferujące wysoki poziom ochrony oraz należytą wentylację. W wielu przypadkach prawie nie czuć ich na głowie. Zdumiewają przy tym różnorodnością oferowanych kształtów i kolorów. Jeśli jesteś rowerzystą lub zapalonym kolarzem, możesz wybierać pośród wielu modeli szosowych, górskich lub tych do jazdy po mieście. Nie zapomniano też o wersjach dedykowanych paniom i dzieciom. Oprócz rozwiązań ułatwiających ich przyjazne użytkowanie, współczesne kaski mają możliwość wezwać pomoc, gdy ulegniemy wypadkowi. Mowa o kaskach marki Specialized, wyposażonych w czujnik ANGi. Czas pokaże, w jakim kierunku rozwinie się ta gałąź przemysłu rowerowego. Z całą pewnością kaski staną się jeszcze lżejsze, oferując przy tym należycie wysoki poziom ochrony. My jednak skupmy się na tym, co tu i teraz. Przeanalizujmy zatem najbardziej charakterystyczne zagadnienia związane z tematem rowerowych kasków.
Mimo różnic w wyglądzie, większość kasków rowerowych jest zbudowana w bardzo podobny sposób. Zasadniczo typowy kask składa się z pięciu elementów: skorupy zewnętrznej, warstwy ochronnej, wyściółki, pasków mocujących, systemu odpowiadającego za dopasowanie i zapięcia. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 
 


Zdjęcie: SCOTT