okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 2/2019 >> Zanim zaplanujesz trasę

nowości

SPD klasycznie

Ci, którym nie w smak sportowe, plastikowe i ekstrawaganckie modele, znajdą w ofercie włoskiego producenta prawdziwą perełkę, jeśli... »

Minimalistyczny i dynamometryczny

Klucze dynamometryczne zwykle są na tyle duże, że nie da się ich zabrać ze sobą w podróż. Niemiecka marka Topeak znalazła jednak na to... »

Truskaweczka

Polska marka Martombike zaprezentowała w kolekcji na 2019 rok damską, bardzo dopasowaną koszulkę kolarską z delikatnym, ale wyraźnym... »

Elektroniczna dwunastka „Campy”

Campagnolo – włoski producent osprzętu do rowerów szosowych wprowadza w końcu elektroniczny wariant swojej topowej, 12-rzędowej... »

Siodełko dedykowane

Rozbawił mnie jeden z producentów siodełek rowerowych – znana i szanowana marka San Marco, która zaprezentowała siodełko... »

Panzerna wkładka

Na polskim rynku pojawiła się właśnie hiszpańska marka Panzer, specjalizująca się w produkcji elastycznych wkładek do opon. Produkt... »

poradniki

Świadoma jazda

Obok lampki i dzwonka to najczęściej montowany element na kierownicy roweru. Wskaże prędkość, przejechany dystans i niekiedy nawet drogę do... »

Jak efektywnie wykorzystać wspomaganie

Pamiętamy, jak to było, gdy uczyliśmy się jazdy na rowerze. Jedni wcześniej, inni później, ale wszyscy zaczynaliśmy z podobnymi... »

Styl życia >> Rafał Kleger-Rudomin


Zanim zaplanujesz trasę

Z Rafałem Klegerem-Rudominem, od kilkunastu lat związanym z rozwojem innowacyjnych technologii IT jako programista, prowadzącym serwis: siecrowerowa.pl, rozmawia Jakub Terakowski
Synowie (Ernest i Antek) też pomagają w tworzeniu Rowerowej Mapy Polski
Węzłowa Sieć Tras Rowerowych... To chyba nowa koncepcja?
– Tak, ale tylko w Polsce, bo w Holandii oraz Belgii powstała już w latach 80. – funkcjonuje, rozwija się i sprawdza doskonale. 

Jakie są jej założenia?
– W Polsce jesteśmy przyzwyczajeni do szlaku, czyli oznakowanej trasy prowadzącej od punktu A do punktu B i stanowiącej zazwyczaj pewien odrębny, samodzielny, niezależny byt. Natomiast węzłowa Sieć Tras Rowerowych (STR) to siatka dróg, które łącząc się w tak zwanych węzłach, tworzą „oczka” jak w rybackiej sieci lub plastrze miodu. System ten składa się więc z dwóch podstawowych elementów. Pierwszym są drogi, które nie muszą być stricte dedykowane rowerom. Zatem obok ścieżek rowerowych w jego skład wchodzą mniej ruchliwe ulice, drogi polne, dukty w lasach, czyli najprościej mówiąc: wszystkie trasy nadające się do spokojnej i bezpiecznej jazdy. Podstawowym kryterium kwalifikacji jest łatwość pokonania ich z dziećmi. Drugim elementem systemu są węzły, w których spotykają się te drogi. Węzły są numerowane krótko, dwucyfrowo, lecz tak, aby identyczne numery nie znajdowały się na tym samym obszarze. Nawigacja jest prosta: jedziemy od węzła do węzła, przy każdym kierując się do następnego, wybranego przez nas zgodnie z planem wycieczki. Węzły znajdują się na skrzyżowaniach, natomiast przy drodze pomiędzy nimi są informacje o numerze najbliższego węzła.

A jeżeli pomiędzy węzłami droga rozwidla się, skąd wiemy, którą wybrać?
– STR stworzona jest tak, aby droga pomiędzy węzłami nie rozwidlała się. Rzecz właśnie w tym, że każde rozwidlenie czy skrzyżowanie jest odrębnie oznakowanym węzłem. To banalnie łatwe i przyjemne, można zupełnie beztrosko korzystać z tej sieci.
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 
 


Zdjęcie: Archiwum Rafała Klegera-Rudomina