okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 1/2019 >> Jak je wyprostować

nowości

Przerzutka bez kabli

Rowerowy świat zatrząsł się w posadach. Wszyscy mówią tylko o jednym: SRAM pokazał system AXS, czyli elektroniczne i bezprzewodowe... »

Opony dla zbyt szybkich!

Schwalbe nie udaje, że rowery elektryczne rozpędzają się tylko do 25 km/godz. Dla tych, których ograniczenia i limity nie interesują i... »

Buty cywilne

Sidi zawsze było znane z produkcji butów przeznaczonych raczej do sportu, niż do rekreacji. Zaawansowane modele szosowe i MTB wciąż... »

poradniki

E-kity bez kitu

Czy się nam to podoba, czy nie, rowery elektryczne zalewają rynek i coraz częściej pojawiają się na szlakach i drogach. Taki jest trend i... »

Wygoda i moc

Buty to często bardzo niedoceniany element ubioru rowerzysty. W odróżnieniu od tych, które nosimy na co dzień, te rowerowe... »

Poradniki >> centrowanie koła


Jak je wyprostować

Piotr Węcławski
Czy centrowanie kół jest trudną sztuką?
Z pewnością nieraz zastanawialiście się, dlaczego koła w Waszych jednośladach się krzywią i czy da się je wyprostować w warunkach domowych.
 
Przyjęło się, że centrowanie kół jest trudną sztuką, a wręcz wiedzą tajemną, której każdy mechanik rowerowy pilnie strzeże, i że potrzeba wielu lat praktyki, aby stać się profesjonalistą w tej dziedzinie. Nie do końca jest to jednak prawda. Od wielu lat z przyjemnością dzielę się wiedzą i prowadzę szkolenia z zakresu naprawy rowerów dla przedszkolaków, młodzieży, dorosłych, a nawet seniorów i z całą pewnością mogę stwierdzić, że po dwugodzinnych warsztatach, przy odpowiedniej technice, większość osób wyprostuje koła swoich jednośladów w warunkach domowych na poziomie podstawowym. Zacznijmy jednak od początku...
Koło składa się z kilku połączonych ze sobą części: obręczy, piasty, szprych oraz nypli.  
Obręcze produkuje się obecnie najczęściej z aluminium, ale do ich produkcji wykorzystuje się również stal, karbon, a nawet drewno w rowerach zabytkowych czy specjalnie wzmacniany karton w rowerze futurystycznym autorstwa Izhara Gafniego. Dzięki nowym technologiom produkcji oraz zastosowaniu różnych kształtów i komór powietrznych obręczy, producentom udaje się zwiększać trwałość i odporność na uderzenia przy jednoczesnym obniżaniu ich wagi.
Piasty różnią się między sobą budową, kształtem, typem zastosowanych łożysk oraz osi.
 
Zapraszamy na warsztat podczas gali
Nagrody Rowertouru 2018
 
> Obszerniejszy materiał oraz metodę usuwania bicia pionowego Piotr Węcławski omówi na warsztatach rowerowych poprzedzających galę Nagrody „Rowertouru”, 
12 stycznia 2019 roku. 
> Zgłoszenia przyjmujemy do wyczerpania miejsc, za pośrednictwem e-maila: redakcja@rowertour.pl lub tel. 61 869 91 77 (w godz. 8-16). 
> Cena warsztatu – 10 zł, w pakiecie z drugim warsztatem „Bikepacking, 
czyli turystyka na lekko”– 15 zł. Płatność na miejscu, przed warsztatem. 
Początek: godz. 12.00
Liczba miejsc ograniczona 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: Piotr Węcławski