okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

strona główna >> 1/2019 >> Po kolei i po europejsku

nowości

Domowe wyścigi

Pogoda tej wiosny nas nie rozpieszcza, więc jeśli nie lubicie moknąć na rowerowej wyprawie, w oczekiwaniu na piękną aurę można zająć się... »

Butelka wielofunkcyjna

Na jednej z platform służących do zbierania pieniędzy na realizację ciekawych projektów zaprezentowano interesujący projekt butelki.... »

Ciepło i wygodnie

Damska koszulka termiczna marki Bontrager została wykonana z miękkiej, elastycznej i lekkiej tkaniny Profila Thermal. Zamek sięga do połowy... »

Grafen w oponie?

Grafen to rewolucyjny materiał pochodzący z grafitu i wykazujący niesamowite właściwości. Jest to jednoatomowej grubości struktura cząstek... »

E-sakwa?

Ortlieb nie zamierza przegapić e-bike'owego szaleństwa, więc zaprezentował sakwę do rowerów elektrycznych! Na szczęście sakwa nie ma... »

Shimano do gravela

Japoński producent właśnie przygotowuje pierwszą partię osprzętu zupełnie nowej grupy. GRX została opracowana z myślą o rowerach... »

poradniki

Pod napięciem

Szmer elektrycznego silnika przenosi nas w zupełnie inny wymiar rowerowej przygody. Od teraz wszystko jest jakby inne. Podjazdy bardziej płaskie, a... »

Na szlaku >> Pomorze Zachodnie


Po kolei i po europejsku

Szymon Nitka
Most kolejowy w Siekierkach
Wiele wskazuje na to, że rok 2019 będzie należał do województwa zachodniopomorskiego, które z rozmachem realizuje projekt budowy sieci szlaków „Rowerem przez Pomorze Zachodnie”. Po dwóch z nich – Blue Velo i Trasie Pojezierzy Zachodnich – podróżowałem w listopadowy weekend.
 
Zaczęło się w 2014 roku od Kaszubskiej Marszruty. Sieć turystycznych dróg rowerowych przez Bory Tucholskie była pierwszą w Polsce, która nawiązywała do europejskich standardów. W 2015 roku powstała pierwsza część Szlaku wokół Tatr, wykorzystująca ślad dawnej linii kolejowej. W 2017 roku wystartował projekt Velo Małopolska – ruszyła Wiślana Trasa Rowerowa, a w 2018 roku gotowa była duża część trasy Velo Dunajec. Celowo nie wspominam o Green Velo, gdyż wymieniam projekty wykorzystujące jako podstawowy element infrastruktury wydzieloną drogę rowerową (lub pieszo-rowerową), a Green Velo ma ich szczątkowy udział.
Rozmachem przy tworzeniu rowerowej sieci szlaków Pomorze Zachodnie wydaje się przebijać nawet Małopolskę. Łączna długość budowanych tras wynosi 1120 kilometrów, które przypadają na cztery przecinające województwo szlaki. Najbardziej popularnym na pewno będzie Velo Baltica, będący jednocześnie częścią europejskich szlaków EuroVelo numer 10 i 13. Dzięki transregionalnemu projektowi Unii Europejskiej nadmorska trasa zyska nowy kształt także w sąsiednim Pomorskiem i zastąpi leciwy, nadbałtycki szlak R10. Całą zachodniopomorską pajęczynę zaplanowano tak, by łączyła się z trasami sąsiednich województw, a także z doskonałymi niemieckimi drogami rowerowymi Brandenburgii i Meklemburgii-Pomorza Przedniego.
Pierwszymi szlakami rowerowymi Pomorza Zachodniego, których ukończone, oznakowane i oddane do użytku fragmenty pozwalały na dłuższą wycieczkę jesienią 2018 roku, były Blue Velo i Trasa Pojezierzy Zachodnich. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Szymon Nitka