okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 1/2019 >> Po kolei i po europejsku

nowości

Przerzutka bez kabli

Rowerowy świat zatrząsł się w posadach. Wszyscy mówią tylko o jednym: SRAM pokazał system AXS, czyli elektroniczne i bezprzewodowe... »

Opony dla zbyt szybkich!

Schwalbe nie udaje, że rowery elektryczne rozpędzają się tylko do 25 km/godz. Dla tych, których ograniczenia i limity nie interesują i... »

Buty cywilne

Sidi zawsze było znane z produkcji butów przeznaczonych raczej do sportu, niż do rekreacji. Zaawansowane modele szosowe i MTB wciąż... »

poradniki

E-kity bez kitu

Czy się nam to podoba, czy nie, rowery elektryczne zalewają rynek i coraz częściej pojawiają się na szlakach i drogach. Taki jest trend i... »

Wygoda i moc

Buty to często bardzo niedoceniany element ubioru rowerzysty. W odróżnieniu od tych, które nosimy na co dzień, te rowerowe... »

Na szlaku >> Pomorze Zachodnie


Po kolei i po europejsku

Szymon Nitka
Most kolejowy w Siekierkach
Wiele wskazuje na to, że rok 2019 będzie należał do województwa zachodniopomorskiego, które z rozmachem realizuje projekt budowy sieci szlaków „Rowerem przez Pomorze Zachodnie”. Po dwóch z nich – Blue Velo i Trasie Pojezierzy Zachodnich – podróżowałem w listopadowy weekend.
 
Zaczęło się w 2014 roku od Kaszubskiej Marszruty. Sieć turystycznych dróg rowerowych przez Bory Tucholskie była pierwszą w Polsce, która nawiązywała do europejskich standardów. W 2015 roku powstała pierwsza część Szlaku wokół Tatr, wykorzystująca ślad dawnej linii kolejowej. W 2017 roku wystartował projekt Velo Małopolska – ruszyła Wiślana Trasa Rowerowa, a w 2018 roku gotowa była duża część trasy Velo Dunajec. Celowo nie wspominam o Green Velo, gdyż wymieniam projekty wykorzystujące jako podstawowy element infrastruktury wydzieloną drogę rowerową (lub pieszo-rowerową), a Green Velo ma ich szczątkowy udział.
Rozmachem przy tworzeniu rowerowej sieci szlaków Pomorze Zachodnie wydaje się przebijać nawet Małopolskę. Łączna długość budowanych tras wynosi 1120 kilometrów, które przypadają na cztery przecinające województwo szlaki. Najbardziej popularnym na pewno będzie Velo Baltica, będący jednocześnie częścią europejskich szlaków EuroVelo numer 10 i 13. Dzięki transregionalnemu projektowi Unii Europejskiej nadmorska trasa zyska nowy kształt także w sąsiednim Pomorskiem i zastąpi leciwy, nadbałtycki szlak R10. Całą zachodniopomorską pajęczynę zaplanowano tak, by łączyła się z trasami sąsiednich województw, a także z doskonałymi niemieckimi drogami rowerowymi Brandenburgii i Meklemburgii-Pomorza Przedniego.
Pierwszymi szlakami rowerowymi Pomorza Zachodniego, których ukończone, oznakowane i oddane do użytku fragmenty pozwalały na dłuższą wycieczkę jesienią 2018 roku, były Blue Velo i Trasa Pojezierzy Zachodnich. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Szymon Nitka