okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> Po kolei i po europejsku

nowości

Kierownica na wypasie

Controltech to najwyższa półka wśród producentów części rowerowych, marka specjalizująca się w produkcji kierownic,... »

Spokojna głowa (rodzica)

W ofercie niemieckiej marki Uvex znajdziecie wiele ciekawych kasków, ale naszą uwagę zwrócił model Quatro Junior – kask o... »

Angi zadzwoni

Od kwietnia 2018 roku w każdym nowym samochodzie sprzedawanym w Unii Europejskiej obowiązkowo musi być zamontowany system eCall, który w... »

Koszulka z bąbelkami?

Uniwersalny podkoszulek średniej grubości, który zapewnia ciepło i doskonale odprowadza wilgoć, zapewne nie znalazłby miejsca na łamach... »

Licznik inaczej

Cat-eye zaprezentował zwykły, bezprzewodowy licznik, za to w niezwykłej formie. Licznik jest zintegrowany z uchwytem, zajmuje mało miejsca,... »

Pompka nożna

Stalowe konstrukcje do pompowania opon, które królowały na bazarach w latach 90., widuje się coraz rzadziej, ale SKS uważa, że... »

poradniki

Jak je wyprostować

Z pewnością nieraz zastanawialiście się, dlaczego koła w Waszych jednośladach się krzywią i czy da się je wyprostować w warunkach... »

Po zmroku

Choć używamy ich przez cały rok, to właśnie w okresie jesienno-zimowym mają do wykonania największą robotę. Lampki rowerowe prowadzą nas... »

Na szlaku >> Pomorze Zachodnie


Po kolei i po europejsku

Szymon Nitka
Most kolejowy w Siekierkach
Wiele wskazuje na to, że rok 2019 będzie należał do województwa zachodniopomorskiego, które z rozmachem realizuje projekt budowy sieci szlaków „Rowerem przez Pomorze Zachodnie”. Po dwóch z nich – Blue Velo i Trasie Pojezierzy Zachodnich – podróżowałem w listopadowy weekend.
 
Zaczęło się w 2014 roku od Kaszubskiej Marszruty. Sieć turystycznych dróg rowerowych przez Bory Tucholskie była pierwszą w Polsce, która nawiązywała do europejskich standardów. W 2015 roku powstała pierwsza część Szlaku wokół Tatr, wykorzystująca ślad dawnej linii kolejowej. W 2017 roku wystartował projekt Velo Małopolska – ruszyła Wiślana Trasa Rowerowa, a w 2018 roku gotowa była duża część trasy Velo Dunajec. Celowo nie wspominam o Green Velo, gdyż wymieniam projekty wykorzystujące jako podstawowy element infrastruktury wydzieloną drogę rowerową (lub pieszo-rowerową), a Green Velo ma ich szczątkowy udział.
Rozmachem przy tworzeniu rowerowej sieci szlaków Pomorze Zachodnie wydaje się przebijać nawet Małopolskę. Łączna długość budowanych tras wynosi 1120 kilometrów, które przypadają na cztery przecinające województwo szlaki. Najbardziej popularnym na pewno będzie Velo Baltica, będący jednocześnie częścią europejskich szlaków EuroVelo numer 10 i 13. Dzięki transregionalnemu projektowi Unii Europejskiej nadmorska trasa zyska nowy kształt także w sąsiednim Pomorskiem i zastąpi leciwy, nadbałtycki szlak R10. Całą zachodniopomorską pajęczynę zaplanowano tak, by łączyła się z trasami sąsiednich województw, a także z doskonałymi niemieckimi drogami rowerowymi Brandenburgii i Meklemburgii-Pomorza Przedniego.
Pierwszymi szlakami rowerowymi Pomorza Zachodniego, których ukończone, oznakowane i oddane do użytku fragmenty pozwalały na dłuższą wycieczkę jesienią 2018 roku, były Blue Velo i Trasa Pojezierzy Zachodnich. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Szymon Nitka