okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 12/2018 >> Bieżnik i ciśnienie mają znaczenie

nowości

SPD klasycznie

Ci, którym nie w smak sportowe, plastikowe i ekstrawaganckie modele, znajdą w ofercie włoskiego producenta prawdziwą perełkę, jeśli... »

Minimalistyczny i dynamometryczny

Klucze dynamometryczne zwykle są na tyle duże, że nie da się ich zabrać ze sobą w podróż. Niemiecka marka Topeak znalazła jednak na to... »

Truskaweczka

Polska marka Martombike zaprezentowała w kolekcji na 2019 rok damską, bardzo dopasowaną koszulkę kolarską z delikatnym, ale wyraźnym... »

Elektroniczna dwunastka „Campy”

Campagnolo – włoski producent osprzętu do rowerów szosowych wprowadza w końcu elektroniczny wariant swojej topowej, 12-rzędowej... »

Siodełko dedykowane

Rozbawił mnie jeden z producentów siodełek rowerowych – znana i szanowana marka San Marco, która zaprezentowała siodełko... »

Panzerna wkładka

Na polskim rynku pojawiła się właśnie hiszpańska marka Panzer, specjalizująca się w produkcji elastycznych wkładek do opon. Produkt... »

poradniki

Świadoma jazda

Obok lampki i dzwonka to najczęściej montowany element na kierownicy roweru. Wskaże prędkość, przejechany dystans i niekiedy nawet drogę do... »

Jak efektywnie wykorzystać wspomaganie

Pamiętamy, jak to było, gdy uczyliśmy się jazdy na rowerze. Jedni wcześniej, inni później, ale wszyscy zaczynaliśmy z podobnymi... »

Poradniki >> opony na zimę


Bieżnik i ciśnienie mają znaczenie

Jarosław Tomaszewski
Zima to bardzo trudny okres dla osób, które nie rezygnują z roweru. Ważną kwestią jest właściwe ogumienie
Nawet najdroższy rower okaże się całkowicie bezużyteczny, jeśli wyposażymy go w nieodpowiednie opony. Zbyt zużyte lub z nieodpowiednim bieżnikiem szybko polegną w śniegu i błocie zalegającym na poboczach dróg.
 
Zima to bardzo trudny okres dla osób, które nie rezygnują z roweru. W tym przypadku nie mam jednak na myśli sprawy doboru odpowiedniego ubioru. Dużo ważniejszą kwestią jest ta związana z właściwym ogumieniem. Błoto, śnieg i lód to trzy najczęściej wymieniane czynniki, które sprzyjają niekontrolowanej utracie przyczepności kół roweru. Z całą pewnością można także do nich dodać przypadkowe poślizgnięcia na luźnym piasku, którym posypuje się zbyt śliskie nawierzchnie. To jednak nie wszystko – na przyczepność opon ma także wpływ temperatura otoczenia. W zbyt niskiej wiele modeli zwyczajnie twardnieje i traci swoją pierwotną elastyczność. Podobnie zresztą dzieje się w wypadku letniego ogumienia samochodowego, które w warunkach zimowych nie gwarantuje należytego poziomu bezpieczeństwa.
W odróżnieniu od posiadaczy aut, rowerzyści w zdecydowanej większości nie zmieniają opon na zimowe odpowiedniki. Choć to inna kwestia, wielu cyklistów i kierowców ignoruje konieczność regularnej kontroli stanu ogumienia swoich pojazdów. Przypomnę tylko, że niezależnie od pory roku jazda ze zużytym bieżnikiem może doprowadzić do groźnego w skutkach wypadku. 
Oferta opon rowerowych dedykowanych na zimę jest bardzo mała. Na ogół to jeden wszechstronny model z określonej kategorii w ofercie danego producenta. Kierowcy aut mają w tej kwestii zdecydowanie większy wybór. W zaistniałej sytuacji łatwo dojść do wniosku, że większość opon rowerowych w ogóle nie nadaje się do jazdy w zimowych warunkach. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: SCOTT