okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 12/2018 >> Bieżnik i ciśnienie mają znaczenie

nowości

Widelec na opak

RST powraca do produkcji amortyzatorów typu upside-down, w których golenie dolne wsuwają się w górne. Jest to rozwiązanie,... »

Bikepacking z Crosso

Na razie ostrożnie, ale marka Crosso pojawia się w światku bikepackersów za sprawą kolekcji Zipper, na którą jak do tej pory... »

Extrawheel nowej generacji

Extrawheel to znana nie tylko polskim podróżnikom rowerowym nasza rodzima firma oferująca unikalną, jednokołową przyczepkę rowerową. Od... »

Powrót kosmitów

Topeak zaprezentował kolejne wcielenie swojego najbardziej wszechstronnego multitoola. ALiEN™ S (ang. obcy) posiada aż 31 funkcji, więc... »

Bycze manetki

Shimano Metrea, czyli topowa grupa osprzętu przeznaczona dla cyklistów miejskich i cykloturystów ma w swojej kolekcji wiele ciekawych... »

poradniki

Nie trać głowy

Niespełna trzy centymetry. Taką w przybliżeniu mają grubość ścianki większości rowerowych kasków. Tak niewiele i aż tyle chroni... »

Poradniki >> opony na zimę


Bieżnik i ciśnienie mają znaczenie

Jarosław Tomaszewski
Zima to bardzo trudny okres dla osób, które nie rezygnują z roweru. Ważną kwestią jest właściwe ogumienie
Nawet najdroższy rower okaże się całkowicie bezużyteczny, jeśli wyposażymy go w nieodpowiednie opony. Zbyt zużyte lub z nieodpowiednim bieżnikiem szybko polegną w śniegu i błocie zalegającym na poboczach dróg.
 
Zima to bardzo trudny okres dla osób, które nie rezygnują z roweru. W tym przypadku nie mam jednak na myśli sprawy doboru odpowiedniego ubioru. Dużo ważniejszą kwestią jest ta związana z właściwym ogumieniem. Błoto, śnieg i lód to trzy najczęściej wymieniane czynniki, które sprzyjają niekontrolowanej utracie przyczepności kół roweru. Z całą pewnością można także do nich dodać przypadkowe poślizgnięcia na luźnym piasku, którym posypuje się zbyt śliskie nawierzchnie. To jednak nie wszystko – na przyczepność opon ma także wpływ temperatura otoczenia. W zbyt niskiej wiele modeli zwyczajnie twardnieje i traci swoją pierwotną elastyczność. Podobnie zresztą dzieje się w wypadku letniego ogumienia samochodowego, które w warunkach zimowych nie gwarantuje należytego poziomu bezpieczeństwa.
W odróżnieniu od posiadaczy aut, rowerzyści w zdecydowanej większości nie zmieniają opon na zimowe odpowiedniki. Choć to inna kwestia, wielu cyklistów i kierowców ignoruje konieczność regularnej kontroli stanu ogumienia swoich pojazdów. Przypomnę tylko, że niezależnie od pory roku jazda ze zużytym bieżnikiem może doprowadzić do groźnego w skutkach wypadku. 
Oferta opon rowerowych dedykowanych na zimę jest bardzo mała. Na ogół to jeden wszechstronny model z określonej kategorii w ofercie danego producenta. Kierowcy aut mają w tej kwestii zdecydowanie większy wybór. W zaistniałej sytuacji łatwo dojść do wniosku, że większość opon rowerowych w ogóle nie nadaje się do jazdy w zimowych warunkach. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: SCOTT