okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> Bieżnik i ciśnienie mają znaczenie

poradniki

Top 10 prezentów dla rowerzysty

Czy tylko ja w zamierzchłych czasach otrzymałem pod choinkę dętkę rowerową – i to z wentylem niepasującym do moich obręczy? Choć... »

Poradniki >> opony na zimę


Bieżnik i ciśnienie mają znaczenie

Jarosław Tomaszewski
Zima to bardzo trudny okres dla osób, które nie rezygnują z roweru. Ważną kwestią jest właściwe ogumienie
Nawet najdroższy rower okaże się całkowicie bezużyteczny, jeśli wyposażymy go w nieodpowiednie opony. Zbyt zużyte lub z nieodpowiednim bieżnikiem szybko polegną w śniegu i błocie zalegającym na poboczach dróg.
 
Zima to bardzo trudny okres dla osób, które nie rezygnują z roweru. W tym przypadku nie mam jednak na myśli sprawy doboru odpowiedniego ubioru. Dużo ważniejszą kwestią jest ta związana z właściwym ogumieniem. Błoto, śnieg i lód to trzy najczęściej wymieniane czynniki, które sprzyjają niekontrolowanej utracie przyczepności kół roweru. Z całą pewnością można także do nich dodać przypadkowe poślizgnięcia na luźnym piasku, którym posypuje się zbyt śliskie nawierzchnie. To jednak nie wszystko – na przyczepność opon ma także wpływ temperatura otoczenia. W zbyt niskiej wiele modeli zwyczajnie twardnieje i traci swoją pierwotną elastyczność. Podobnie zresztą dzieje się w wypadku letniego ogumienia samochodowego, które w warunkach zimowych nie gwarantuje należytego poziomu bezpieczeństwa.
W odróżnieniu od posiadaczy aut, rowerzyści w zdecydowanej większości nie zmieniają opon na zimowe odpowiedniki. Choć to inna kwestia, wielu cyklistów i kierowców ignoruje konieczność regularnej kontroli stanu ogumienia swoich pojazdów. Przypomnę tylko, że niezależnie od pory roku jazda ze zużytym bieżnikiem może doprowadzić do groźnego w skutkach wypadku. 
Oferta opon rowerowych dedykowanych na zimę jest bardzo mała. Na ogół to jeden wszechstronny model z określonej kategorii w ofercie danego producenta. Kierowcy aut mają w tej kwestii zdecydowanie większy wybór. W zaistniałej sytuacji łatwo dojść do wniosku, że większość opon rowerowych w ogóle nie nadaje się do jazdy w zimowych warunkach. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: SCOTT