okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

strona główna >> 12/2018 >> Bieżnik i ciśnienie mają znaczenie

nowości

Domowe wyścigi

Pogoda tej wiosny nas nie rozpieszcza, więc jeśli nie lubicie moknąć na rowerowej wyprawie, w oczekiwaniu na piękną aurę można zająć się... »

Butelka wielofunkcyjna

Na jednej z platform służących do zbierania pieniędzy na realizację ciekawych projektów zaprezentowano interesujący projekt butelki.... »

Ciepło i wygodnie

Damska koszulka termiczna marki Bontrager została wykonana z miękkiej, elastycznej i lekkiej tkaniny Profila Thermal. Zamek sięga do połowy... »

Grafen w oponie?

Grafen to rewolucyjny materiał pochodzący z grafitu i wykazujący niesamowite właściwości. Jest to jednoatomowej grubości struktura cząstek... »

E-sakwa?

Ortlieb nie zamierza przegapić e-bike'owego szaleństwa, więc zaprezentował sakwę do rowerów elektrycznych! Na szczęście sakwa nie ma... »

Shimano do gravela

Japoński producent właśnie przygotowuje pierwszą partię osprzętu zupełnie nowej grupy. GRX została opracowana z myślą o rowerach... »

poradniki

Pod napięciem

Szmer elektrycznego silnika przenosi nas w zupełnie inny wymiar rowerowej przygody. Od teraz wszystko jest jakby inne. Podjazdy bardziej płaskie, a... »

Poradniki >> opony na zimę


Bieżnik i ciśnienie mają znaczenie

Jarosław Tomaszewski
Zima to bardzo trudny okres dla osób, które nie rezygnują z roweru. Ważną kwestią jest właściwe ogumienie
Nawet najdroższy rower okaże się całkowicie bezużyteczny, jeśli wyposażymy go w nieodpowiednie opony. Zbyt zużyte lub z nieodpowiednim bieżnikiem szybko polegną w śniegu i błocie zalegającym na poboczach dróg.
 
Zima to bardzo trudny okres dla osób, które nie rezygnują z roweru. W tym przypadku nie mam jednak na myśli sprawy doboru odpowiedniego ubioru. Dużo ważniejszą kwestią jest ta związana z właściwym ogumieniem. Błoto, śnieg i lód to trzy najczęściej wymieniane czynniki, które sprzyjają niekontrolowanej utracie przyczepności kół roweru. Z całą pewnością można także do nich dodać przypadkowe poślizgnięcia na luźnym piasku, którym posypuje się zbyt śliskie nawierzchnie. To jednak nie wszystko – na przyczepność opon ma także wpływ temperatura otoczenia. W zbyt niskiej wiele modeli zwyczajnie twardnieje i traci swoją pierwotną elastyczność. Podobnie zresztą dzieje się w wypadku letniego ogumienia samochodowego, które w warunkach zimowych nie gwarantuje należytego poziomu bezpieczeństwa.
W odróżnieniu od posiadaczy aut, rowerzyści w zdecydowanej większości nie zmieniają opon na zimowe odpowiedniki. Choć to inna kwestia, wielu cyklistów i kierowców ignoruje konieczność regularnej kontroli stanu ogumienia swoich pojazdów. Przypomnę tylko, że niezależnie od pory roku jazda ze zużytym bieżnikiem może doprowadzić do groźnego w skutkach wypadku. 
Oferta opon rowerowych dedykowanych na zimę jest bardzo mała. Na ogół to jeden wszechstronny model z określonej kategorii w ofercie danego producenta. Kierowcy aut mają w tej kwestii zdecydowanie większy wybór. W zaistniałej sytuacji łatwo dojść do wniosku, że większość opon rowerowych w ogóle nie nadaje się do jazdy w zimowych warunkach. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: SCOTT