okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 12/2018 >> Bieżnik i ciśnienie mają znaczenie

nowości

Kierownica na wypasie

Controltech to najwyższa półka wśród producentów części rowerowych, marka specjalizująca się w produkcji kierownic,... »

Spokojna głowa (rodzica)

W ofercie niemieckiej marki Uvex znajdziecie wiele ciekawych kasków, ale naszą uwagę zwrócił model Quatro Junior – kask o... »

Angi zadzwoni

Od kwietnia 2018 roku w każdym nowym samochodzie sprzedawanym w Unii Europejskiej obowiązkowo musi być zamontowany system eCall, który w... »

Koszulka z bąbelkami?

Uniwersalny podkoszulek średniej grubości, który zapewnia ciepło i doskonale odprowadza wilgoć, zapewne nie znalazłby miejsca na łamach... »

Licznik inaczej

Cat-eye zaprezentował zwykły, bezprzewodowy licznik, za to w niezwykłej formie. Licznik jest zintegrowany z uchwytem, zajmuje mało miejsca,... »

Pompka nożna

Stalowe konstrukcje do pompowania opon, które królowały na bazarach w latach 90., widuje się coraz rzadziej, ale SKS uważa, że... »

poradniki

Jak je wyprostować

Z pewnością nieraz zastanawialiście się, dlaczego koła w Waszych jednośladach się krzywią i czy da się je wyprostować w warunkach... »

Po zmroku

Choć używamy ich przez cały rok, to właśnie w okresie jesienno-zimowym mają do wykonania największą robotę. Lampki rowerowe prowadzą nas... »

Poradniki >> opony na zimę


Bieżnik i ciśnienie mają znaczenie

Jarosław Tomaszewski
Zima to bardzo trudny okres dla osób, które nie rezygnują z roweru. Ważną kwestią jest właściwe ogumienie
Nawet najdroższy rower okaże się całkowicie bezużyteczny, jeśli wyposażymy go w nieodpowiednie opony. Zbyt zużyte lub z nieodpowiednim bieżnikiem szybko polegną w śniegu i błocie zalegającym na poboczach dróg.
 
Zima to bardzo trudny okres dla osób, które nie rezygnują z roweru. W tym przypadku nie mam jednak na myśli sprawy doboru odpowiedniego ubioru. Dużo ważniejszą kwestią jest ta związana z właściwym ogumieniem. Błoto, śnieg i lód to trzy najczęściej wymieniane czynniki, które sprzyjają niekontrolowanej utracie przyczepności kół roweru. Z całą pewnością można także do nich dodać przypadkowe poślizgnięcia na luźnym piasku, którym posypuje się zbyt śliskie nawierzchnie. To jednak nie wszystko – na przyczepność opon ma także wpływ temperatura otoczenia. W zbyt niskiej wiele modeli zwyczajnie twardnieje i traci swoją pierwotną elastyczność. Podobnie zresztą dzieje się w wypadku letniego ogumienia samochodowego, które w warunkach zimowych nie gwarantuje należytego poziomu bezpieczeństwa.
W odróżnieniu od posiadaczy aut, rowerzyści w zdecydowanej większości nie zmieniają opon na zimowe odpowiedniki. Choć to inna kwestia, wielu cyklistów i kierowców ignoruje konieczność regularnej kontroli stanu ogumienia swoich pojazdów. Przypomnę tylko, że niezależnie od pory roku jazda ze zużytym bieżnikiem może doprowadzić do groźnego w skutkach wypadku. 
Oferta opon rowerowych dedykowanych na zimę jest bardzo mała. Na ogół to jeden wszechstronny model z określonej kategorii w ofercie danego producenta. Kierowcy aut mają w tej kwestii zdecydowanie większy wybór. W zaistniałej sytuacji łatwo dojść do wniosku, że większość opon rowerowych w ogóle nie nadaje się do jazdy w zimowych warunkach. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: SCOTT