okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> Warto? Warto! Ale po kolei

poradniki

Bieżnik i ciśnienie mają znaczenie

Nawet najdroższy rower okaże się całkowicie bezużyteczny, jeśli wyposażymy go w nieodpowiednie opony. Zbyt zużyte lub z nieodpowiednim... »

Top 10 prezentów dla rowerzysty

Czy tylko ja w zamierzchłych czasach otrzymałem pod choinkę dętkę rowerową – i to z wentylem niepasującym do moich obręczy? Choć... »

Na szlaku >> Bośnia i Hercegowina - szlakiem kolejki wąskotorowej Ćiro


Warto? Warto! Ale po kolei

Anna Goworowska
Velja Međa - opuszczone cerkwie przypominają o mieszkańcach, którzy zdecydowali się porzucić ogarnięty wojną region
20 stacji kolejowych, dziesiątki kilometrów nasypu, po którym biegły niegdyś tory. Tunele, mosty, wiadukty, mroczne jaskinie pełne nietoperzy, drogi wzdłuż malowniczych koryt rzek, jeziora, parki, wzgórza, zapomniane wioski… Tak pokrótce można scharakteryzować trasę rowerową szlakiem dawnej kolejki wąskotorowej Ćiro. 
 
Po górskich szlakach w Czarnogórze i Kosowie mieliśmy już na licznikach kilkaset kilometrów. Czasu do powrotu do Polski nie zostało nam zbyt wiele, ale wiedzieliśmy, że dalej chcemy go spędzać na dwóch kółkach i odkrywać Bałkany. Szukając pomysłów i inspiracji, trafiliśmy na polecany szlak rowerowy Ćiro w Bośni i Hercegowinie, reklamowany jako muzeum na świeżym powietrzu. Brzmiało interesująco, więc spontanicznie zmodyfikowaliśmy dalszą trasę naszej wyprawy, aby sprawdzić, co oferuje rowerzystom otwarty dopiero co, bo w 2016 roku, szlak. Zagłębiliśmy się w szczegóły, zapoznaliśmy z historią oraz ideą tego niesamowitego projektu i ruszyliśmy w drogę.
Kolej wąskotorowa łącząca Bośnię i Hercegowinę z Chorwacją została zbudowana na początku XX wieku. Oficjalnie władze austro-węgierskie, które rządziły w tamtych czasach Bośnią i Chorwacją, otwarły linię w 1901 roku. Kolej łączyła nadmorskie miasto Dubrownik z miastami śródlądowymi Trebinje i Čapljina w Hercegowinie. Pierwszy pociąg parowy, zwany Ćiro, przejechał tę trasę 15 lipca 1901 roku, ostatni po ponad 70 latach.
Idea rewitalizacji linii kolejowej i stworzenia w jej miejscu trasy rowerowej powstała w celu propagowania aktywnej turystyki oraz zachowania dziedzictwa historycznego. Obu krajom zależało na tym, aby przynajmniej częściowo, zachować pamięć o trasie kolejowej, ciągnącej się wśród pięknych krajobrazów w regionie południowo-wschodniej Bośni i Hercegowiny oraz południowej Chorwacji. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: Anna Goworowska, Grzegorz Warda