
strona główna >> 12/2018 >> Do tandemu trzeba dwojga
nowości
Widelec na opak
![]() | RST powraca do produkcji amortyzatorów typu upside-down, w których golenie dolne wsuwają się w górne. Jest to rozwiązanie,... » |
Bikepacking z Crosso
![]() | Na razie ostrożnie, ale marka Crosso pojawia się w światku bikepackersów za sprawą kolekcji Zipper, na którą jak do tej pory... » |
Extrawheel nowej generacji
![]() | Extrawheel to znana nie tylko polskim podróżnikom rowerowym nasza rodzima firma oferująca unikalną, jednokołową przyczepkę rowerową. Od... » |
Powrót kosmitów
![]() | Topeak zaprezentował kolejne wcielenie swojego najbardziej wszechstronnego multitoola. ALiEN™ S (ang. obcy) posiada aż 31 funkcji, więc... » |
Bycze manetki
![]() | Shimano Metrea, czyli topowa grupa osprzętu przeznaczona dla cyklistów miejskich i cykloturystów ma w swojej kolekcji wiele ciekawych... » |
poradniki
Nie trać głowy
![]() | Niespełna trzy centymetry. Taką w przybliżeniu mają grubość ścianki większości rowerowych kasków. Tak niewiele i aż tyle chroni... » |
Styl życia >> zostań pilotem osób niewidomych
Do tandemu trzeba dwojga
Radosław Nowicki
![]() |
Pilot prowadzi, ale rower napędzamy już wspólnie |
Rower ma duszę. Jeśli go pokochasz, da ci emocje, których nigdy nie zapomnisz – te słowa, wypowiedziane przez Mario Cipolliniego, wielokrotnego zwycięzcę etapów wyścigu Giro d’Italia, najdobitniej ukazują sens jazdy na rowerze, w tym także na tandemie. O tym, że strach ma wielkie oczy, a niewidomy rowerzysta potrzebuje pilota, pisze Radosław Nowicki, niewidomy pasjonat kolarstwa i dziennikarz.
Dla osób niewidomych tandem to substytut solowego dwukołowca. Dzięki niemu mogą oddać się pasji związanej z jazdą na rowerze. To dla nich raj dla zmysłów, siłą własnych mięśni wprowadzają tandem w ruch, a dzięki temu mogą się przemieszczać. Odgłosy otaczającej rzeczywistości, w tym śpiew ptaków czy szum wiatru oraz poczucie wolności i swobody – to wszystko sprawia, że ciągle rośnie liczba niewidomych zwolenników tandemowych przygód.
Nie ma wątpliwości, że jeszcze kilkadziesiąt lat temu niewidomi nie byli najaktywniejszymi osobami na świecie, ale to się zmienia. Coraz częściej nie chcą już siedzieć w czterech ścianach, wychodzą z domów, chcą żyć aktywnie, a także realizować się na studiach, w pracy czy w sporcie. W niektórych dyscyplinach muszą jednak korzystać z pomocy osoby pełnosprawnej. Jest ona potrzebna na przykład podczas jazdy rowerem.
Niestety, z jazdą na tandemie jest taki problem, że potrzebny jest pilot, bo do tandemu trzeba dwojga. Nawet jeśli osoba niedowidząca lub niewidoma dysponuje własnym rowerem, sama nic nie wskóra. Tymczasem wiem z własnego doświadczenia, że pozyskanie pilota wcale nie jest łatwym zadaniem. Często brakuje osób widzących, które chciałyby zrobić coś pro publico bono i dać porwać się przyjemności związanej z jazdą rowerem w duecie z osobą niewidomą. Mimo że mnóstwo ludzi coraz chętniej wsiada na rower, to jakoś trudno ich przekonać, by spróbowali swoich sił na tandemie.
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
Zdjęcie: Wojciech Kurz