okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 11/2018 >> Dobre dla nas – dobre dla wszystkich

nowości

Kierownica na wypasie

Controltech to najwyższa półka wśród producentów części rowerowych, marka specjalizująca się w produkcji kierownic,... »

Spokojna głowa (rodzica)

W ofercie niemieckiej marki Uvex znajdziecie wiele ciekawych kasków, ale naszą uwagę zwrócił model Quatro Junior – kask o... »

Angi zadzwoni

Od kwietnia 2018 roku w każdym nowym samochodzie sprzedawanym w Unii Europejskiej obowiązkowo musi być zamontowany system eCall, który w... »

Koszulka z bąbelkami?

Uniwersalny podkoszulek średniej grubości, który zapewnia ciepło i doskonale odprowadza wilgoć, zapewne nie znalazłby miejsca na łamach... »

Licznik inaczej

Cat-eye zaprezentował zwykły, bezprzewodowy licznik, za to w niezwykłej formie. Licznik jest zintegrowany z uchwytem, zajmuje mało miejsca,... »

Pompka nożna

Stalowe konstrukcje do pompowania opon, które królowały na bazarach w latach 90., widuje się coraz rzadziej, ale SKS uważa, że... »

poradniki

Jak je wyprostować

Z pewnością nieraz zastanawialiście się, dlaczego koła w Waszych jednośladach się krzywią i czy da się je wyprostować w warunkach... »

Po zmroku

Choć używamy ich przez cały rok, to właśnie w okresie jesienno-zimowym mają do wykonania największą robotę. Lampki rowerowe prowadzą nas... »

Rower w mieście >> 2018 > Sprawdź! Czy mieszkasz w mieście przyjaznym rowerzystom?


Dobre dla nas – dobre dla wszystkich

Marek Rokita
Warszawa. Przejazd dla rowerzystów wyraźnie oddzielony od przejścia dla pieszych i odsunięty od tarczy skrzyżowania

5 ranking rowertouru

Ranking miast przyjaznych rowerzystom.


Czy mieszkamy w miastach przyjaznych rowerzystom? Czym w ogóle są miasta przyjazne rowerzystom? I po co nam one? Na pewno wiele polskich miast chce być przyjaznymi cyklistom, równie wiele chce, by je za takie uważano. Ale czy chociaż jedno można za takie uznać?
 
Drogi Czytelniku, na to pytanie nie znajdziesz tu odpowiedzi, ale być może wskazówki, które zechcesz wykorzystać lub nie. Wzrost popularności roweru jako środka transportu i poruszania się po miastach powoduje ustawiczny wzrost oczekiwań względem infrastruktury i polityki rowerowej. Zwłaszcza w największych ośrodkach, w których od dawna działają organizacje zrzeszające cyklistów, mocno podniosła się świadomość i presja na urzędników, by uwzględniali w swoich planach potrzeby tej coraz liczniejszej grupy mieszkańców. Z drugiej strony wzrost liczby rowerzystów, coraz częściej zaczynających przygodę z rowerem dopiero w dorosłości, korzystających z rowerów z wypożyczalni, oznacza spadek ogólnej kultury jazdy i umiejętności. Zazwyczaj takie osoby nie czują się bezpiecznie na drodze i potrzebują odseparowanej od ruchu samochodowego infrastruktury, a ta wcale nie musi się podobać tym, którzy rowerem jeżdżą dłużej i czują się na nim pewniej. Bo rower jest takim pojazdem, że mogą nimi jeździć zarówno zawodowi kolarze, doświadczeni cykliści, jak i dzieci, osoby starsze, chore czy po prostu niedoświadczone. Wszyscy mają prawo do wygody i bezpieczeństwa, chociaż ich potrzeby bywają skrajnie różne. Wydaje się, że doszliśmy właśnie do miejsca, w którym bez radykalnych zmian w myśleniu o transporcie w miastach, ale także zmian w prawie drogowym, nie będziemy w stanie znaleźć w Polsce miasta przyjaznego rowerzystom. Ale właśnie – co to takiego jest?
  
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie