okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 5/2018 >> Z duchem czasu

nowości

Opona po francusku

Mavic o sakwiarzach nie myśli, ale produkuje dobre opony dla graveli, które z powodzeniem sprawdzą się w turystyce! Yksion Allroad XL to... »

Z bidonem na ścianie?

Gdy po długiej i męczącej podróży wrócisz do domu i zapragniesz schłodzić się którymś z butelkowanych trunków,... »

Towarzysz do przyczepki

Twoje dziecko w przyczepce potrzebuje towarzysza? Qeridoo ma w swojej ofercie miękkiego, pluszowego i zawsze gotowego do drogi przyjaciela! Na... »

1x13

To się musiało wydarzyć! Hiszpańska marka Rotor, znana głównie z produkcji owalnych korb, pokazała sterowany hydraulicznie zestaw... »

Dla najmłodszych

Hamax wprowadził do swojej oferty nowy fotelik! Model Amaze jest nieco tańszy niż topowy Caress, wyposażono go w możliwość odchylania do tyłu... »

Bagażnik od Ortlieba

Gdy czasopisma branżowe zachwycają się ideą bikepackingu, Ortlieb nie zapomina o sakwiarzach! Do sprzedaży trafił wypasiony bagażnik... »

Dahon Vitesse D8

rowertest >> Przeczytaj test Dahon Vitesse D8 »

poradniki

W pogoni za przyczepnością

Amortyzacja w rowerze »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy > rowerowe standardy


Z duchem czasu

Jarosław Tomaszewski
Standardy rowerowe potrafią zmieniać się z roku na rok
To, co starsze, nie zawsze jest lepsze. Czasem warto przełamać swój lęk i przykładowo przejechać się na rowerze z 29-calowymi kołami. Tak samo ma się sprawa z hamulcami tarczowymi, które pod każdym względem wygrywają z klasycznymi modelami szczękowymi.
 
Postęp technologiczny to zjawisko, którego nie da się uniknąć. Dotyka niemal wszystkich dziedzin ludzkiego życia, w tym naszą pasję rowerową. Od chwili, gdy japońskie Shimano zaczęło produkować pierwsze komponenty dla rowerzystów, minęło aż 97 lat. Przez ten okres nasze jednoślady uległy niewyobrażalnej wręcz przemianie. Jednak dopiero ostatnie dziesięciolecie wywróciło branżę rowerową całkowicie do góry nogami. Zanim jednak skupimy się na konkretnych przykładach, przyjrzyjmy się pokrótce najmodniejszym ostatnio trendom.
Gary Fisher to nie tylko jeden z wynalazców roweru górskiego. Już w latach 90. poprzedniego stulecia był piewcą tzw. dużego koła, czyli rozmiaru 29 cali. Mimo jego rozsądnych tłumaczeń, branża rowerowa dopiero od niedawna na nowo wypromowała tę wielkość kół. Rezultatem jest niemal całkowite wyparcie 26-calowego rozmiaru. To jednak nie koniec. W parze z zanikającym standardem umniejsza się drastycznie liczba części do rowerów korzystających z kół o średnicy 26-cali. W międzyczasie pojawił się jeszcze jeden rozmiar – pośredni. Mowa o standardzie 27,5 cala, określanym zamiennie jako 650B. Ten dodatkowy rozmiar koła ma być złotym środkiem między dawnymi 26 calami a bardzo popularnymi obecnie 29 calami. W rezultacie ma oferować zwrotność znaną ze starego typu kół, w połączeniu ze stabilnością i łatwością przetaczania się przez przeszkody typową dla tzw. dużego koła.
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski