okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 3/2018 >> Uszyty na miarę

nowości

Korkowe hamulce

Wiedzieliście, że do karbonowych obręczy można zastosować korkowe klocki hamulcowe? Właśnie takie okładziny proponuje Bontrager pod nazwą... »

Adapter Crosso

W korespondencji przychodzącej do redakcji często powtarza się pytanie o to, jak zamocować sakwy Crosso do bagażników o konstrukcji... »

Kask Robin Hooda

Znany i ceniony kask Roam firmy Met doczekał się nowej, limitowanej wersji kolorystycznej: Sherwood. To właśnie odcienie zieleni, występujące w... »

Kosmetyki na zakręty

Aż 36 agrafek musieli pokonać kolarze startujący w Giro d'Italia, by wspiąć się na słynne Cima Coppi. Dwóch z nich: Alberto Contador i... »

Koszulka lekko dopasowana

Kolory rzucające się w oczy, materiał najwyższej jakości, krój lekko dopasowany. Kto powiedział, że koszulki opracowane z myślą o... »

Trójkołowy składak

Osoby mające trudności z poruszaniem się na dwukołowym rowerze, które jednak nie chcą rezygnować z aktywności, mogą mieć spory... »

poradniki

Na jesienno-zimową pluchę

Pęd chłodnego powietrza dodatkowo potęguje uczucie przenikającego ciało zimna. Wie o tym każdy, kto choć raz zasmakował przejażdżki w zimne... »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy: geometria roweru


Uszyty na miarę

Jarosław Tomaszewski
 
Wybór typu roweru to zaledwie połowa drogi w poszukiwaniu wymarzonych dwóch kółek. Niezależnie, czy będzie to szosa, góral czy cross, liczy się przede wszystkim dobrze dobrana geometria.
 
Dobór właściwego rozmiaru i geometrii roweru ma niebagatelne znaczenie dla jego prowadzenia, naszego komfortu i bezpieczeństwa samej jazdy. Mimo że wiele rowerów wygląda bardzo podobnie, niezauważalne na pierwszy rzut oka detale geometryczne determinują ich wykorzystanie. Z tego powodu mówimy chociażby o geometrii rowerów szosowych, trekkingowych, miejskich czy górskich.
Czym jednak jest sama geometria i co z niej wynika? W dużym uproszczeniu, geometrię roweru możemy określić jako stosunek długości rur i ich kątów nachylenia względem siebie samych. Ich wspólnym mianownikiem powinno być możliwie efektywne i wygodne dobranie pozycji użytkownika roweru. Odpowiedni dobór rozmiaru ramy i jej geometrii jest możliwy po zmierzeniu proporcji naszego ciała oraz poziomu naszego rozciągnięcia. Przy doborze należy brać również pod uwagę nasze indywidualne preferencje. Poprawnie dobrany rozmiar i geometria skutkują właściwym rozłożeniem masy naszego ciała i lepszą efektywnością pedałowania oraz ogólnym polepszeniem komfortu jazdy.
 
Podstawowe parametry geometrii roweru:
1. Długość rzeczywista rury górnej 
To faktyczna długość górnej rury w rowerze. Poprawnie mierzy się ją prowadząc linię wzdłuż rury od szczytu osi główki ramy do osi rury podsiodłowej. Wbrew wielu mylnym opiniom, ten parametr nie określa do końca faktycznego rozmiaru roweru.
2. Długość efektywna rury górnej 
Dopiero ta wartość pomoże nam bardziej w wyborze właściwego rozmiaru roweru. W odróżnieniu bowiem od opisanej powyżej długości rzeczywistej, ta efektywna mierzona jest od szczytu osi główki ramy do osi samej sztycy. Pomiaru nie dokonuje się więc wzdłuż górnej rury, ale tuż nad nią. Długość efektywna górnej rury wpływa na zajmowaną przez nas pozycję na rowerze, inaczej – pochylenie (wyciągnięcie) tułowia, kiedy siedzimy na rowerze. 
 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski