okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 2/2018 >> Między biegami

nowości

Opona po francusku

Mavic o sakwiarzach nie myśli, ale produkuje dobre opony dla graveli, które z powodzeniem sprawdzą się w turystyce! Yksion Allroad XL to... »

Z bidonem na ścianie?

Gdy po długiej i męczącej podróży wrócisz do domu i zapragniesz schłodzić się którymś z butelkowanych trunków,... »

Towarzysz do przyczepki

Twoje dziecko w przyczepce potrzebuje towarzysza? Qeridoo ma w swojej ofercie miękkiego, pluszowego i zawsze gotowego do drogi przyjaciela! Na... »

1x13

To się musiało wydarzyć! Hiszpańska marka Rotor, znana głównie z produkcji owalnych korb, pokazała sterowany hydraulicznie zestaw... »

Dla najmłodszych

Hamax wprowadził do swojej oferty nowy fotelik! Model Amaze jest nieco tańszy niż topowy Caress, wyposażono go w możliwość odchylania do tyłu... »

Bagażnik od Ortlieba

Gdy czasopisma branżowe zachwycają się ideą bikepackingu, Ortlieb nie zapomina o sakwiarzach! Do sprzedaży trafił wypasiony bagażnik... »

Dahon Vitesse D8

rowertest >> Przeczytaj test Dahon Vitesse D8 »

poradniki

W pogoni za przyczepnością

Amortyzacja w rowerze »

Poradniki >> przerzutka przednia


Między biegami

Jarosław Tomaszewski
Prawidłowo dobrana, zamontowana i wreszcie wyregulowana przerzutka przednia będzie gwarancją szybkiej i płynnej pracy
W 2017 roku amerykańska marka SRAM ogłosiła wszem i wobec śmierć przedniej przerzutki. Hasło przyjęto z dużą ekscytacją, zwłaszcza w szeroko pojmowanym świecie MTB. W rowerach trekkingowych przerzutka przednia jednak jeszcze nie umarła.
 
Zmiana biegów w rowerze zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest niewątpliwie poprawne działanie przedniej przerzutki. Prawidłowo dobrana, zamontowana, a wreszcie wyregulowana będzie gwarancją szybkiej i płynnej pracy.
Choć różne modele mają odmienny kształt, system montażu i prowadzenia linki, tradycyjna przednia przerzutka ma jednak bardzo zbliżoną budowę. Na ogół składa się z więc z korpusu, prowadnicy (wózka), przez którą przechodzi łańcuch, ślizgu linki, sprężyny oraz systemu odpowiadającego za jej regulację. Na tym się jednak kończy lista podobieństw. Dalsze różnice między konkretnymi jej typami będą między innymi wynikały z systemu ich montażu do ramy oraz kierunku, w jakim jest ciągnięta linka.
By zrozumieć działanie przedniej przerzutki, przyjrzyjmy się bliżej konkretnym jej typom i charakterystycznym niuansom konstrukcyjnym, wpływającym na prawidłowe działanie.
Jak pewnie sami zauważyliście, w większości przypadków przednia przerzutka montowana jest do rury podsiodłowej za pośrednictwem specjalnej obejmy ze śrubą imbusową. Jeśli w tej chwili spoglądacie na Wasze rowery trekkingowe – pewnie w taki właśnie system są wyposażone.
Są jednak rowery, w których nie przewidziano takiej możliwości montażu. Mam na myśli chociażby rowery z tylnym zawieszeniem, w których nierzadko rura podsiodłowa ma specyficzny kształt lub kąt. Często bywa też tak, że same elementy konstrukcyjne zawieszenia uniemożliwiają tradycyjny sposób jej montażu. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski