okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 2/2018 >> Pedały platformowe czy zatrzaskowe?

nowości

Opona po francusku

Mavic o sakwiarzach nie myśli, ale produkuje dobre opony dla graveli, które z powodzeniem sprawdzą się w turystyce! Yksion Allroad XL to... »

Z bidonem na ścianie?

Gdy po długiej i męczącej podróży wrócisz do domu i zapragniesz schłodzić się którymś z butelkowanych trunków,... »

Towarzysz do przyczepki

Twoje dziecko w przyczepce potrzebuje towarzysza? Qeridoo ma w swojej ofercie miękkiego, pluszowego i zawsze gotowego do drogi przyjaciela! Na... »

1x13

To się musiało wydarzyć! Hiszpańska marka Rotor, znana głównie z produkcji owalnych korb, pokazała sterowany hydraulicznie zestaw... »

Dla najmłodszych

Hamax wprowadził do swojej oferty nowy fotelik! Model Amaze jest nieco tańszy niż topowy Caress, wyposażono go w możliwość odchylania do tyłu... »

Bagażnik od Ortlieba

Gdy czasopisma branżowe zachwycają się ideą bikepackingu, Ortlieb nie zapomina o sakwiarzach! Do sprzedaży trafił wypasiony bagażnik... »

Dahon Vitesse D8

rowertest >> Przeczytaj test Dahon Vitesse D8 »

poradniki

W pogoni za przyczepnością

Amortyzacja w rowerze »

Rowerowy globtroter >> dwie strony medalu


Pedały platformowe czy zatrzaskowe?

Marcin Jakub Korzonek
But wpięty do pedału zatrzaskowego
Podróżując na rowerze, wcześniej czy później staniemy przed dylematem, co wybrać: pedały platformowe czy zatrzaskowe?
 
Zaczynając swoją przygodę z rowerem, zazwyczaj nawet nie mamy się nad czym zastanawiać i wybieramy zwykłe – klasyczne pedały platformowe. Z czasem jednak zaczynamy dowiadywać się i zauważać u znajomych zalety pedałów zatrzaskowych, powszechnie stosowanych przez bardziej zaawansowanych rowerzystów. Które lepiej sprawdzają się w turystyce rowerowej? Czy stosowanie pedałów zatrzaskowych jest bezpieczne?
To pedały, jakie rowery posiadały od samego powstania. Płaski element (ramka) jest nasadzony na łożyskowaną oś, przytwierdzoną do ramienia korby. Korpus jest wykonany ze stali lub z tworzywa czy też gumy (tańsze wersje). Tego typu pedały umożliwiają jazdę w każdym obuwiu. 
Używanie ich jest proste i intuicyjne –naciskamy z góry naprzemiennie raz na lewy, raz na prawy pedał. Pozostała połowa obrotu (kiedy pedał „wraca” do góry) jest jałowa – czyli nie powoduje napędzania roweru. Efektywność można częściowo poprawić, instalując tzw. noski (czasem zwane koszyczkami), które przytrzymują nogę rowerzysty w jednym położeniu. Pozwalają one nie tylko na naciskanie, ale również częściowo na ciągnięcie pedału w górę. W ten sposób praca nogi rowerzysty może być „przedłużona” o prawie połowę obrotu mechanizmu korbowego. Dodatkowo noski zapobiegają zsunięciu się nogi z platformy pedału podczas jazdy po nierównym terenie.
Dużą zaletą pedałów platformowych jest ich uniwersalność – można ich używać praktycznie z każdym rodzajem obuwia. 
Krokiem milowym w rozwoju kolarstwa było wynalezienie przez japońską firmę Shimano systemu SPD (Shimano Pedaling Dynamics). To zintegrowany system buta i pedału, który zapewnia doskonałe przeniesienie energii rowerzysty na system napędowy roweru. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Marcin Jakub Korzonek