okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 12/2017 >> Bez niego nie ruszysz

nowości

Korkowe hamulce

Wiedzieliście, że do karbonowych obręczy można zastosować korkowe klocki hamulcowe? Właśnie takie okładziny proponuje Bontrager pod nazwą... »

Adapter Crosso

W korespondencji przychodzącej do redakcji często powtarza się pytanie o to, jak zamocować sakwy Crosso do bagażników o konstrukcji... »

Kask Robin Hooda

Znany i ceniony kask Roam firmy Met doczekał się nowej, limitowanej wersji kolorystycznej: Sherwood. To właśnie odcienie zieleni, występujące w... »

Kosmetyki na zakręty

Aż 36 agrafek musieli pokonać kolarze startujący w Giro d'Italia, by wspiąć się na słynne Cima Coppi. Dwóch z nich: Alberto Contador i... »

Koszulka lekko dopasowana

Kolory rzucające się w oczy, materiał najwyższej jakości, krój lekko dopasowany. Kto powiedział, że koszulki opracowane z myślą o... »

Trójkołowy składak

Osoby mające trudności z poruszaniem się na dwukołowym rowerze, które jednak nie chcą rezygnować z aktywności, mogą mieć spory... »

poradniki

Na jesienno-zimową pluchę

Pęd chłodnego powietrza dodatkowo potęguje uczucie przenikającego ciało zimna. Wie o tym każdy, kto choć raz zasmakował przejażdżki w zimne... »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy: wymiana łańcucha


Bez niego nie ruszysz

Jarosław Tomaszewski
Przeoczenie momentu zastąpienia zużytego łańcucha nowym wiąże się nierzadko z przykrą dla naszego portfela koniecznością wymiany całego napędu
Każdy przejechany przez nas kilometr zostawia nieodwracalny ślad na powierzchni elementów napędu. W związku z tym niezbędna jest co jakiś czas wymiana łańcucha.
 
W  poprzednim poradniku skupiliśmy się na czyszczeniu napędu w rowerze. Dużą część tekstu poświęciłem myciu i smarowaniu samego łańcucha. Kolejnym i równie istotnym elementem konserwacji elementów napędzających rower jest jego wymiana. Przeoczenie momentu zastąpienia zużytego łańcucha nowym wiąże się nierzadko z przykrą dla naszego portfela koniecznością wymiany całego napędu. Można jednak tego uniknąć.
W ostatniej dekadzie nastąpił niewątpliwie intensywny rozwój techniki rowerowej i związanego z nią kolarstwa. To, co jeszcze kilka lat temu było obowiązującym standardem, dziś stopniowo odchodzi w zapomnienie. Pojawiły się całkiem nowe rozmiary kół i typy napędów, upowszechniły się hamulce tarczowe w rowerach szosowych, zmieniły się także zasady projektowania oraz surowce do produkcji ram rowerowych. Lista innowacji ostatniej dekady jest oczywiście znacznie dłuższa.
W gąszczu głośnych haseł promujących nowe rozwiązania i standardy praktycznie nie słychać nic o rowerowym łańcuchu. W pewien sposób na tym polega jego fenomen. Na tle radykalnych zmian w sektorze części on ewoluuje stopniowo, stając się coraz lepszy.
Z każdą kolejną premierą grupy osprzętu łańcuch ulegał stopniowemu zwężeniu. Co oczywiste, polepszało się też działanie samego napędu. Wyposażenie go w spinkę uczyniło serwisowanie napędu jeszcze szybszym i łatwiejszym. Koniec końców, działania konstruktorów skupiły się także na obniżeniu jego wagi i pokrywaniu specjalnymi powłokami wydłużającymi żywotność.
 
 
 


Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski