okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 1 (11)/2009 >> Parkuj i jedź

nowości

SPD klasycznie

Ci, którym nie w smak sportowe, plastikowe i ekstrawaganckie modele, znajdą w ofercie włoskiego producenta prawdziwą perełkę, jeśli... »

Minimalistyczny i dynamometryczny

Klucze dynamometryczne zwykle są na tyle duże, że nie da się ich zabrać ze sobą w podróż. Niemiecka marka Topeak znalazła jednak na to... »

Truskaweczka

Polska marka Martombike zaprezentowała w kolekcji na 2019 rok damską, bardzo dopasowaną koszulkę kolarską z delikatnym, ale wyraźnym... »

Elektroniczna dwunastka „Campy”

Campagnolo – włoski producent osprzętu do rowerów szosowych wprowadza w końcu elektroniczny wariant swojej topowej, 12-rzędowej... »

Siodełko dedykowane

Rozbawił mnie jeden z producentów siodełek rowerowych – znana i szanowana marka San Marco, która zaprezentowała siodełko... »

Panzerna wkładka

Na polskim rynku pojawiła się właśnie hiszpańska marka Panzer, specjalizująca się w produkcji elastycznych wkładek do opon. Produkt... »

poradniki

Świadoma jazda

Obok lampki i dzwonka to najczęściej montowany element na kierownicy roweru. Wskaże prędkość, przejechany dystans i niekiedy nawet drogę do... »

Jak efektywnie wykorzystać wspomaganie

Pamiętamy, jak to było, gdy uczyliśmy się jazdy na rowerze. Jedni wcześniej, inni później, ale wszyscy zaczynaliśmy z podobnymi... »

Zasłyszane odkopane


Parkuj i jedź

Ideą parkingów Park & Ride jest łączenie różnych środków transportu, najczęściej samochodu i pociągu, a w tym wypadku roweru i kolei

DĘBLIN. Przy dworcu kolejowym w Dęblinie na Lubelszczyźnie powstał pierwszy w Polsce parking tylko dla rowerów, typu Park & Ride (Parkuj i jedź).  Na parkingu swoje jednoślady mogą zostawić jednocześnie 164 osoby, gdyż tyle jest stojaków ustawionych w czterech rzędach. Warunkiem skorzystania z parkingu jest posiadanie ważnego biletu na pociąg.
Parking ma 215 metrów kwadratowych, wybrukowano go kostką betonową. Jest ogrodzony, oświetlony, a w przyszłości będzie również objęty monitoringiem. – Za pozostawienie roweru na parkingu jego właściciel nie ponosi żadnych opłat – informuje Paweł Chmielewski, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP SA w Lublinie.
Pomysł specjalnego parkingu dla cyklistów powstał w 2007 roku. Przeprowadzono wtedy analizę, z której wynikało, że zdecydowana większość pasażerów korzystających z usług kolei na parking w Dęblinie przyjeżdża rowerem. – Ludzie przypinali rowery gdzie się dało, głównie do płotu. Postanowiliśmy spełnić oczekiwania naszych klientów – wyjaśnia P. Chmielewski. Inwestycja kosztowała kolej 65000 złotych.
Ideą parkingów Park & Ride jest łączenie różnych środków transportu, najczęściej samochodu i pociągu, a w tym wypadku roweru i kolei. – W ten sposób chcemy zachęcić ludzi do korzystania z kolei poprzez umożliwienie im bezpiecznego pozostawienia własnego środka transportu na parkingu przy stacji kolejowej – tłumaczy Michał Wrzosek, rzecznik prasowy PKP SA.



Zdjęcie: Paweł Chmielewski