okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 12/2017 >> Nagle ekstremalnie

nowości

Opona po francusku

Mavic o sakwiarzach nie myśli, ale produkuje dobre opony dla graveli, które z powodzeniem sprawdzą się w turystyce! Yksion Allroad XL to... »

Z bidonem na ścianie?

Gdy po długiej i męczącej podróży wrócisz do domu i zapragniesz schłodzić się którymś z butelkowanych trunków,... »

Towarzysz do przyczepki

Twoje dziecko w przyczepce potrzebuje towarzysza? Qeridoo ma w swojej ofercie miękkiego, pluszowego i zawsze gotowego do drogi przyjaciela! Na... »

1x13

To się musiało wydarzyć! Hiszpańska marka Rotor, znana głównie z produkcji owalnych korb, pokazała sterowany hydraulicznie zestaw... »

Dla najmłodszych

Hamax wprowadził do swojej oferty nowy fotelik! Model Amaze jest nieco tańszy niż topowy Caress, wyposażono go w możliwość odchylania do tyłu... »

Bagażnik od Ortlieba

Gdy czasopisma branżowe zachwycają się ideą bikepackingu, Ortlieb nie zapomina o sakwiarzach! Do sprzedaży trafił wypasiony bagażnik... »

Dahon Vitesse D8

rowertest >> Przeczytaj test Dahon Vitesse D8 »

poradniki

W pogoni za przyczepnością

Amortyzacja w rowerze »

Rowerowy globtroter >> jak radzić sobie w trudnych warunkach


Nagle ekstremalnie

Marcin Jakub Korzonek
Każdy wyjazd planujemy z mapą w ręku, by mieć świadomość, które drogi są przejezdne, a które zbyt strome na nasze możliwości
Nagła awaria, gwałtowny deszcz, wiatr czy zbyt stromy podjazd to sytuacje, które mogą się zdarzyć na każdym wyjeździe rowerowym. Wspólnym ich mianownikiem jest element zaskoczenia. Poniższy poradnik jest poświęcony takim właśnie niespodziewanym sytuacjom, które w pierwszej chwili wydają się być bez wyjścia. 
 
W teorii wszystko jest jasne i proste. Niezależnie od pogody, na każdą wycieczkę zabieramy dobrze wyposażoną apteczkę, sprawdzony zestaw naprawczy, ciepłe ubrania, kurtkę przeciwdeszczową oraz dostateczną ilość napojów i jedzenia. Każdy wyjazd oczywiście planujemy z mapą w ręku, by mieć świadomość, które drogi są przejezdne, a które zbyt strome na nasze możliwości. W praktyce bywa jednak różnie… 
Teoretycznie nie jest to nagła sytuacja, jednak w rzeczywistości możemy być zaskoczeni jej skalą. W Polsce oczywiście zdarza się to rzadko, jednak w wielu południowych krajach, do których coraz częściej jeździmy, jest to norma. Niebo bez ani jednej chmurki i ponad 35 stopni Celsjusza w cieniu to dla wielu osób ekstremalna sytuacja. A przecież potrafi być jeszcze goręcej. Na takie warunki nawet trudno się przygotować, co zatem możemy zrobić? Przede wszystkim zadbajmy o głowę – ona jest najbardziej narażona na wysoką temperaturę. Czy to będzie czapka z daszkiem, kapelusz czy kask –nie ma znaczenia. W ostateczności użyjmy zapasowej koszulki, ręcznika lub innej części garderoby (najlepiej białej) i załóżmy ją na głowę. Dodatkowo nakrycie głowy możemy całkowicie zmoczyć wodą – dzięki parowaniu temperatura obniży się o kilka stopni. Podczas jazdy w takich warunkach unikajmy dużego wysiłku. Stromy podjazd wyciskający siódme poty może skończyć się omdleniem i udarem słonecznym. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Marcin Jakub Korzonek