okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 12/2017 >> Miasto do złożenia

nowości

Opona po francusku

Mavic o sakwiarzach nie myśli, ale produkuje dobre opony dla graveli, które z powodzeniem sprawdzą się w turystyce! Yksion Allroad XL to... »

Z bidonem na ścianie?

Gdy po długiej i męczącej podróży wrócisz do domu i zapragniesz schłodzić się którymś z butelkowanych trunków,... »

Towarzysz do przyczepki

Twoje dziecko w przyczepce potrzebuje towarzysza? Qeridoo ma w swojej ofercie miękkiego, pluszowego i zawsze gotowego do drogi przyjaciela! Na... »

1x13

To się musiało wydarzyć! Hiszpańska marka Rotor, znana głównie z produkcji owalnych korb, pokazała sterowany hydraulicznie zestaw... »

Dla najmłodszych

Hamax wprowadził do swojej oferty nowy fotelik! Model Amaze jest nieco tańszy niż topowy Caress, wyposażono go w możliwość odchylania do tyłu... »

Bagażnik od Ortlieba

Gdy czasopisma branżowe zachwycają się ideą bikepackingu, Ortlieb nie zapomina o sakwiarzach! Do sprzedaży trafił wypasiony bagażnik... »

Dahon Vitesse D8

rowertest >> Przeczytaj test Dahon Vitesse D8 »

poradniki

W pogoni za przyczepnością

Amortyzacja w rowerze »

Rower w mieście >> Leszno


Miasto do złożenia

Marek Rokita
Ulica Słowiańska. Pierwsze w mieście śluzy rowerowe, ale również nielegalny i niewygodny dwukierunkowy pas ruchu dla rowerów po bruku
W poszukiwaniu dobrych praktyk rowerowych dotarłem do Leszna. Pojechałem tam zobaczyć, jak radzi sobie miasto nie za duże rozmiarami, lecz wielkie kolarską tradycją. Jedno z najmniejszych miast z oficerem rowerowym i takie, w którym budowę infrastruktury rowerowej rozpoczęto już ponad 20 lat temu.
 
Leszno kojarzy się z szybowcami, żużlem i koleją. Wszystkie skojarzenia są poprawne, ale należałoby dorzucić jeszcze czwarte – rower. Południowa Wielkopolska to jeden z najbardziej aktywnych kolarsko regionów Polski. Jeśli zaś chodzi o żużel i kolej, one również mają związek z rowerami. Po pierwsze, Leszno jest kolebką i jednym z głównych ośrodków speedroweru w Polsce. Czym jest speedrower? To wyścigi kolarskie na torze żużlowym albo – patrząc na kwestię z drugiej strony – żużel na rowerach. Obok stadionu Unii, na którym swoje zawody rozgrywa najbardziej utytułowany zespół speedwaya w Polsce, powstał specjalny tor 
speedrowerowy. Mniej złotymi zgłoskami zapisuje się natomiast w historii leszczyńskiego roweru kolej. Co prawda z jednej strony znaczenie miejscowego węzła pozwala leszczynianom na wykorzystywanie pociągu w planowaniu wyjazdów rowerowych w większym stopniu niż w wypadku cyklistów z innych miejscowości, jednak jest też ciemna strona kolei. Wielotorowa trakcja przecina miasto z północy na południe i dzieli je na dwie nierówne części, połączone ze sobą kilkoma oddalonymi od siebie i nie zawsze przystosowanymi do ruchu rowerowego ulicami. Pomiędzy dwiema z nich odległość wynosi aż trzy i pół kilometra! Lekarstwem na problemy ma być budowa zachodniej obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S5 oraz powiązany z nią program rewitalizacji centrum i terenów pokolejowych „Nowe tory – centrum Leszna po kolei”, na który Leszno uzyskało dofinansowanie z funduszy europejskich w wysokości prawie czterech milionów złotych. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Marek Rokita