okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 11/2017 >> 11/2017 >> Brudna robota

nowości

Korkowe hamulce

Wiedzieliście, że do karbonowych obręczy można zastosować korkowe klocki hamulcowe? Właśnie takie okładziny proponuje Bontrager pod nazwą... »

Adapter Crosso

W korespondencji przychodzącej do redakcji często powtarza się pytanie o to, jak zamocować sakwy Crosso do bagażników o konstrukcji... »

Kask Robin Hooda

Znany i ceniony kask Roam firmy Met doczekał się nowej, limitowanej wersji kolorystycznej: Sherwood. To właśnie odcienie zieleni, występujące w... »

Kosmetyki na zakręty

Aż 36 agrafek musieli pokonać kolarze startujący w Giro d'Italia, by wspiąć się na słynne Cima Coppi. Dwóch z nich: Alberto Contador i... »

Koszulka lekko dopasowana

Kolory rzucające się w oczy, materiał najwyższej jakości, krój lekko dopasowany. Kto powiedział, że koszulki opracowane z myślą o... »

Trójkołowy składak

Osoby mające trudności z poruszaniem się na dwukołowym rowerze, które jednak nie chcą rezygnować z aktywności, mogą mieć spory... »

poradniki

Na jesienno-zimową pluchę

Pęd chłodnego powietrza dodatkowo potęguje uczucie przenikającego ciało zimna. Wie o tym każdy, kto choć raz zasmakował przejażdżki w zimne... »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy: czyszczenie napędu


Brudna robota

Jarosław Tomaszewski
Dokładne czyszczenie napędu roweru samo w sobie nie jest skomplikowaną czynnością
Zgrzyty, piski lub przeskakujący łańcuch to tylko niektóre z oznak zaniedbanego napędu. Rozwiązaniem jest zazwyczaj regularne czyszczenie i smarowanie.
 
Skupiając się na napędzie roweru, wyjątkowo tym razem nie mam na myśli siły ludzkich nóg. W tym konkretnym przypadku chcę zwrócić Waszą uwagę na elementy pośredniczące w napędzaniu tylnego koła. O jakich częściach mowa? Chodzi oczywiście o łańcuch, mechanizm korbowy i kasetę (lub wolnobieg). Podzespołami mającymi wpływ na wydajność wspominanego układu są też naturalnie przerzutki. Napęd roweru (łańcuch i zębatki) systematycznie zużywa się. Nie powinno to nikogo dziwić. To naturalny proces, który jest uzależniony od stylu naszej jazdy (jej dynamiki) i tego, w jaki sposób dbamy o stan całego napędu. Tym samym dotarliśmy do sedna sprawy, a więc kwestii odpowiedniej pielęgnacji ruchomych elementów napędzających rower.
Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie są konsekwencje jeżdżenia z łańcuchem oblepionym piachem i innymi stałymi osadami? Wspomniane zanieczyszczenia po czasie zaczynają zalegać na tarczach mechanizmu korbowego, kasecie i kółkach tylnej przerzutki. Piasek zaczyna nadmiernie szlifować metalowe powierzchnie elementów napędu, co prowadzi do ich przedwczesnego zużycia. Towarzyszą temu nieprzyjemne zgrzyty, piski i trzaski dobiegające z miejsc, po których powierzchni przemieszcza się brudny łańcuch.
Dokładne czyszczenie napędu roweru samo w sobie nie jest skomplikowaną czynnością. Można ją nawet połączyć z myciem reszty roweru. W tym przypadku najlepiej mają mieszkańcy domów z ogrodem lub betonowym podjazdem do garażu. Swobodny dostęp do bieżącej wody z węża ułatwia mycie roweru i nie naraża nas na zabrudzenie jakichkolwiek domowych pomieszczeń.
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski