okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 11/2017 >> Brudna robota

nowości

Opona po francusku

Mavic o sakwiarzach nie myśli, ale produkuje dobre opony dla graveli, które z powodzeniem sprawdzą się w turystyce! Yksion Allroad XL to... »

Z bidonem na ścianie?

Gdy po długiej i męczącej podróży wrócisz do domu i zapragniesz schłodzić się którymś z butelkowanych trunków,... »

Towarzysz do przyczepki

Twoje dziecko w przyczepce potrzebuje towarzysza? Qeridoo ma w swojej ofercie miękkiego, pluszowego i zawsze gotowego do drogi przyjaciela! Na... »

1x13

To się musiało wydarzyć! Hiszpańska marka Rotor, znana głównie z produkcji owalnych korb, pokazała sterowany hydraulicznie zestaw... »

Dla najmłodszych

Hamax wprowadził do swojej oferty nowy fotelik! Model Amaze jest nieco tańszy niż topowy Caress, wyposażono go w możliwość odchylania do tyłu... »

Bagażnik od Ortlieba

Gdy czasopisma branżowe zachwycają się ideą bikepackingu, Ortlieb nie zapomina o sakwiarzach! Do sprzedaży trafił wypasiony bagażnik... »

Dahon Vitesse D8

rowertest >> Przeczytaj test Dahon Vitesse D8 »

poradniki

W pogoni za przyczepnością

Amortyzacja w rowerze »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy: czyszczenie napędu


Brudna robota

Jarosław Tomaszewski
Dokładne czyszczenie napędu roweru samo w sobie nie jest skomplikowaną czynnością
Zgrzyty, piski lub przeskakujący łańcuch to tylko niektóre z oznak zaniedbanego napędu. Rozwiązaniem jest zazwyczaj regularne czyszczenie i smarowanie.
 
Skupiając się na napędzie roweru, wyjątkowo tym razem nie mam na myśli siły ludzkich nóg. W tym konkretnym przypadku chcę zwrócić Waszą uwagę na elementy pośredniczące w napędzaniu tylnego koła. O jakich częściach mowa? Chodzi oczywiście o łańcuch, mechanizm korbowy i kasetę (lub wolnobieg). Podzespołami mającymi wpływ na wydajność wspominanego układu są też naturalnie przerzutki. Napęd roweru (łańcuch i zębatki) systematycznie zużywa się. Nie powinno to nikogo dziwić. To naturalny proces, który jest uzależniony od stylu naszej jazdy (jej dynamiki) i tego, w jaki sposób dbamy o stan całego napędu. Tym samym dotarliśmy do sedna sprawy, a więc kwestii odpowiedniej pielęgnacji ruchomych elementów napędzających rower.
Czy zastanawialiście się kiedyś, jakie są konsekwencje jeżdżenia z łańcuchem oblepionym piachem i innymi stałymi osadami? Wspomniane zanieczyszczenia po czasie zaczynają zalegać na tarczach mechanizmu korbowego, kasecie i kółkach tylnej przerzutki. Piasek zaczyna nadmiernie szlifować metalowe powierzchnie elementów napędu, co prowadzi do ich przedwczesnego zużycia. Towarzyszą temu nieprzyjemne zgrzyty, piski i trzaski dobiegające z miejsc, po których powierzchni przemieszcza się brudny łańcuch.
Dokładne czyszczenie napędu roweru samo w sobie nie jest skomplikowaną czynnością. Można ją nawet połączyć z myciem reszty roweru. W tym przypadku najlepiej mają mieszkańcy domów z ogrodem lub betonowym podjazdem do garażu. Swobodny dostęp do bieżącej wody z węża ułatwia mycie roweru i nie naraża nas na zabrudzenie jakichkolwiek domowych pomieszczeń.
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski