okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 10/2017 >> Dręczy mnie pytanie

nowości

Korkowe hamulce

Wiedzieliście, że do karbonowych obręczy można zastosować korkowe klocki hamulcowe? Właśnie takie okładziny proponuje Bontrager pod nazwą... »

Adapter Crosso

W korespondencji przychodzącej do redakcji często powtarza się pytanie o to, jak zamocować sakwy Crosso do bagażników o konstrukcji... »

Kask Robin Hooda

Znany i ceniony kask Roam firmy Met doczekał się nowej, limitowanej wersji kolorystycznej: Sherwood. To właśnie odcienie zieleni, występujące w... »

Kosmetyki na zakręty

Aż 36 agrafek musieli pokonać kolarze startujący w Giro d'Italia, by wspiąć się na słynne Cima Coppi. Dwóch z nich: Alberto Contador i... »

Koszulka lekko dopasowana

Kolory rzucające się w oczy, materiał najwyższej jakości, krój lekko dopasowany. Kto powiedział, że koszulki opracowane z myślą o... »

Trójkołowy składak

Osoby mające trudności z poruszaniem się na dwukołowym rowerze, które jednak nie chcą rezygnować z aktywności, mogą mieć spory... »

poradniki

Na jesienno-zimową pluchę

Pęd chłodnego powietrza dodatkowo potęguje uczucie przenikającego ciało zimna. Wie o tym każdy, kto choć raz zasmakował przejażdżki w zimne... »

Kalejdoskop


Dręczy mnie pytanie

Marek Rokita
 

Na facebookowym profilu Rowerowej Łodzi znalazłem wieść o „rankingu ścieżek rowerowych” sporządzonym przez PAP. Brzmi bardzo poważnie – nazwa co prawda poważna do połowy, ale instytucja poważna w całości. Rowerowa Łódź była oburzona, bo to zły ranking jest, bo tak się tego nie robi. Celna uwaga! W owym „rankingu”, sporządzonym w istocie nie przez PAP jako taki, lecz przez serwis samorządowy Polskiej Agencji Prasowej, po prostu zestawiono długość „ścieżek rowerowych”, na które składają się drogi dla rowerów, tzw. ciągi pieszo-rowerowe, pasy ruchu i kontrapasy dla rowerów. Prostota często jest cnotą, ale nie w tym wypadku. Redaktor, który przedstawił wyniki na serwisie PAP, doszedł do oczywistego wniosku, że zwycięzcą „rankingu” jest Warszawa. Napisał:
Miastem z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą rowerową jest Warszawa. W stolicy znajduje się prawie 500 km ścieżek rowerowych – wynika z danych zebranych przez Serwis Samorządowy PAP. Najmniej dróg dla rowerzystów wśród miast wojewódzkich znajduje się w Kielcach, Opolu i Zielonej Górze.
Posługując się tą logiką, Warszawa zasługuje również na miano miasta z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą samochodową, kolejową, autobusową, gazową, elektryczną, wodno-kanalizacyjną, a może nawet melioracyjną. Warszawa wygra wszystkie rankingi, bo Warszawa jest po prostu Naj. A jest Naj, bo jest największa.
Rowerowa Łódź odpowiedziała swoim zestawieniem zatytułowanym „Miastem z najbardziej rozbudowaną infrastrukturą rowerową NIE jest Warszawa”. Jest to zasadniczo zaktualizowana wersja podobnego artykułu sprzed trzech lat, będącego reakcją na podobne do PAP-owskiego zestawienie z „Gazety Wyborczej” z września 2014 r. Tym razem wzięto pod uwagę również długość dróg publicznych w miastach i porównano ją z długością drogowej infrastruktury rowerowej. W tym zestawieniu zwyciężył Rzeszów, druga była Zielona Góra, a Warszawa zajęła dopiero 10. miejsce.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”