okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 10/2017 >> Mała dziura, wielki problem

nowości

Korkowe hamulce

Wiedzieliście, że do karbonowych obręczy można zastosować korkowe klocki hamulcowe? Właśnie takie okładziny proponuje Bontrager pod nazwą... »

Adapter Crosso

W korespondencji przychodzącej do redakcji często powtarza się pytanie o to, jak zamocować sakwy Crosso do bagażników o konstrukcji... »

Kask Robin Hooda

Znany i ceniony kask Roam firmy Met doczekał się nowej, limitowanej wersji kolorystycznej: Sherwood. To właśnie odcienie zieleni, występujące w... »

Kosmetyki na zakręty

Aż 36 agrafek musieli pokonać kolarze startujący w Giro d'Italia, by wspiąć się na słynne Cima Coppi. Dwóch z nich: Alberto Contador i... »

Koszulka lekko dopasowana

Kolory rzucające się w oczy, materiał najwyższej jakości, krój lekko dopasowany. Kto powiedział, że koszulki opracowane z myślą o... »

Trójkołowy składak

Osoby mające trudności z poruszaniem się na dwukołowym rowerze, które jednak nie chcą rezygnować z aktywności, mogą mieć spory... »

poradniki

Na jesienno-zimową pluchę

Pęd chłodnego powietrza dodatkowo potęguje uczucie przenikającego ciało zimna. Wie o tym każdy, kto choć raz zasmakował przejażdżki w zimne... »

Poradniki >> domowy warsztat rowerowy


Mała dziura, wielki problem

Jarosław Tomaszewski
Akcesoria niezbędne do załatania dętki: łyżki do zdejmowania opon, zestaw łatek, fragment papieru ściernego, płyn wulkanizacyjny i pompka

Złapać gumę, kapcia lub po prostu przebić oponę. Niezależnie od nazwy skutek jest ten sam – przymusowa przerwa na naprawę. Załatanie dziury lub wymiana dętki to jedna z tych czynności, którą powinien wykonać każdy rowerzysta.

Nic nie irytuje tak bardzo jak przysłowiowy kapeć w trakcie jazdy. Skutecznie wyrywa nas z rytmu i zabiera czas, który poświęcimy na wymianę dętki lub zaklejenie dziury. Nim jednak zabierzecie się za uporanie z nieszczelnością, uporządkujmy pewne kluczowe zagadnienia.
Po pierwsze, zastanówmy się, czy da się załatać każdą nieszczelność. Niestety – nie. Wszystkie dziury, przyszczypnięcia i rozcięcia powyżej ok. 2,5 cm nie będą obejmowane nawet przez największe rozmiarowo łatki. Podobnie ma się rzecz z klejeniem dziur w pobliżu wentyla. Darujcie więc sobie naprawę zbyt dużych dziur i wspomnianych miejsc przy wentylu. W takich sytuacjach lepiej od razu wymienić dętkę na nową.
Kolejna kwestia dotyczy odpowiednich akcesoriów i narzędzi, które okażą się niezbędne podczas wymiany dętki lub zaklejania w niej dziury. Ich lista nie jest długa i ze spokojem zmieścicie je w małej kieszeni plecaka lub torebce podsiodłowej. By zmierzyć się z dziurą w dętce, będziecie potrzebowali: łyżek do zdjęcia opon i zestawu naprawczego do łatania. W jego skład wchodzi na ogół kilka łatek, papier ścierny i płyn wulkanizacyjny w tubce (aktywator), potocznie nazywany klejem. Zestaw może być też zastąpiony łatką samoprzylepną. Oczywiście niezbędna okaże się też rowerowa pompka. Jeśli Wasze koła nie mają szybkozamykaczy, konieczne będzie użycie tradycyjnych płaskich kluczy.
By przyspieszyć naprawę i szybko ruszyć w dalszą trasę, zdecydowanie warto założyć od razu fabrycznie nową dętkę. Tę przebitą pakujemy do plecaka lub sakwy i po powrocie do domu zajmujemy się jej klejeniem.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


 



Zdjęcie: Jarosław Tomaszewski