okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 10/2017 >> Praktyka pracokolika

nowości

Opona po francusku

Mavic o sakwiarzach nie myśli, ale produkuje dobre opony dla graveli, które z powodzeniem sprawdzą się w turystyce! Yksion Allroad XL to... »

Z bidonem na ścianie?

Gdy po długiej i męczącej podróży wrócisz do domu i zapragniesz schłodzić się którymś z butelkowanych trunków,... »

Towarzysz do przyczepki

Twoje dziecko w przyczepce potrzebuje towarzysza? Qeridoo ma w swojej ofercie miękkiego, pluszowego i zawsze gotowego do drogi przyjaciela! Na... »

1x13

To się musiało wydarzyć! Hiszpańska marka Rotor, znana głównie z produkcji owalnych korb, pokazała sterowany hydraulicznie zestaw... »

Dla najmłodszych

Hamax wprowadził do swojej oferty nowy fotelik! Model Amaze jest nieco tańszy niż topowy Caress, wyposażono go w możliwość odchylania do tyłu... »

Bagażnik od Ortlieba

Gdy czasopisma branżowe zachwycają się ideą bikepackingu, Ortlieb nie zapomina o sakwiarzach! Do sprzedaży trafił wypasiony bagażnik... »

Dahon Vitesse D8

rowertest >> Przeczytaj test Dahon Vitesse D8 »

poradniki

W pogoni za przyczepnością

Amortyzacja w rowerze »

Rower w mieście >> dojazdy do pracy


Praktyka pracokolika

Marek Rokita
Tylko 5 proc. pracodawców oferuje rowerzystom wydzielone parkingi, a i tak jest to najczęściej spotykane udogodnienie z ich strony

To nie kolarz, lecz dojeżdżacz, cyklokomuter, pracokolik, pasażer tego, na czym siedzi. A siedzi codziennie, choćby wiało i padało, choćby był skwar lub mróz. Jedzie do pracy.

Brzydzi się sportowymi strojami, samochodami, marzy, by stanąć kiedyś w potężnym rowerowym korku. Czasem nie gardzi transportem publicznym, często stawia na intermodalność, czyli przesiada się z roweru na pociąg, z pociągu na autobus, z autobusu na rower publiczny, a do tego chadza pieszo. Tak wygląda rowerzysta z marzeń rowerowych ideologów mobilności miejskiej. Do realizacji tego marzenia jeszcze daleko. Jak pokazują opublikowane w lipcu wyniki badania opinii publicznej „Ilu Polaków dojeżdża do pracy rowerem?”, przeprowadzonego przez firmę Payback Polska, wciąż znikoma liczba Polaków, nawet regularnie jeżdżących rowerem, używa go jako narzędzia codziennych dojazdów do pracy.
Payback to program bonusowy, którego uczestnicy mogą zbierać punkty podczas zakupów w wielu popularnych sklepach internetowych i stacjonarnych. Badanie zostało przeprowadzone wśród 1225 uczestników programu i –jak zapewniają jego autorzy – „grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju”. Nawet jeśli próba badawcza nie była w pełni reprezentatywna, to wyniki zwracają uwagę i podpowiadają, co należy zrobić, żeby Polacy jeszcze chętniej przesiadali się na rower. Są również nieco zaskakujące i pokazują, że ci, którzy rowerem nie dojeżdżają do pracy, robią to z powodów, które dość łatwo ograniczyć. Od nowych dróg rowerowych ważniejsze okazują się bowiem edukacja i natryski.
Według wspomnianego badania rowerem jeździ 75% Polaków, co nie odbiega od komunikatu CBOS-u sprzed pięciu lat, w którym jazdę rowerem zadeklarował co siódmy mieszkaniec naszego kraju.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 



Zdjęcie: Marek Rokita