
poradniki
Nim będzie za późno
![]() | Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy. Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... » |
Rowerowy globtroter >> koło nie od parady
Wielkość ma znaczenie
Marcin Jakub Korzonek
![]() |
Wybierając rower na wyprawę, weź pod uwagę wielkość koła |
Jeszcze do niedawna wybierając rower, musieliśmy jedynie podjąć decyzję co do jego typu oraz rozmiaru ramy. Teraz doszedł kolejny aspekt: wielkość koła.
Zacznijmy jednak od lubianych przez nas rowerów trekkingowych. Tutaj nic się nie zmieniło – króluje klasyczny duży rozmiar 28 cali, który pozwala na szybkie połykanie kilometrów. Z oponą o niewielkiej szerokości (1-1,5 cala), z nieagresywnym bieżnikiem rower będzie miał małe opory toczenia. Duża średnica kół oznacza też lżejsze pokonywanie drobnych nierówności terenu za sprawą mniejszego kąta natarcia.
Na początku XXI wieku byliśmy świadkami rewolucji w konstrukcji roweru górskiego. Obok klasycznego rozmiaru koła 26 cali pojawił się większy – 29 cali, który z czasem stał się dominującym trendem. Co ciekawe, koło w rozmiarze 29 cali jest tym samym kołem, którego używamy w turystyce – czyli 28 cali. To nie jest pomyłka, lecz kwestia pomiaru. Obręcze w obu kołach mają identyczną średnicę wynoszącą 622 milimetry. Oznaczenie 29 cali odnosi się do grubości standardowej opony, która jest większa niż w 28 cali, więc i całe koło z oponą ma większą średnicę. Dlatego na koło 28 cali możemy bez problemu nałożyć oponę 29 cali (pod warunkiem, że zmieści się w ramie), a na koło MTB 29 cali – oponę 28 cali.
Dla nas – turystów – oznacza to większą uniwersalność. Po pierwsze, jeśli tylko nasze (szczególnie tylne) widełki dopuszczą szeroką oponę, możemy założyć 29 cali z agresywnym górskim bieżnikiem. Takie rozwiązanie zastosowałem w rowerze trekkingowym Kross Trans Solar (koła 28 cali), do którego założyłem górskie opony 29 cali. Doskonale sprawdziły się na szutrowych drogach Etiopii podczas mojej wyprawy DanakilBike’2015. Z drugiej strony, posiadając tylko rower górski z kołami 29 cali, możemy go zamienić w turystyczny, zakładając węższe opony 28 cali.
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
Zdjęcie: Marcin Jakub Korzonek