okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 9/2017 >> Czy rower z silnikiem spalinowym to wciąż rower?

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


Czy rower z silnikiem spalinowym to wciąż rower?

Marek Rokita
 
Zwrócił się do nas pan Mieczysław z Czerwionki-Leszczyn i przypomniał swoim listem o problemie wydawałoby się już nieistniejącym, wymarłym. Ale jednak – jak się okazuje – wciąż żywym. Chodzi o status rowerów z silnikiem spalinowym, niegdyś dość popularnych praprzodków dzisiejszych elektryków albo – jak wolicie – e-bike’ów. Napisał: „Moi rodzice od ponad 10 lat są posiadaczami rowerów Saxonette z silnikiem spalinowym Sachs. Do roku 2011, zanim w kodeksie drogowym nie wpisano definicji roweru, w której dopuszczono tylko wspomaganie elektryczne, był to rower. Nawet w 2007 roku Sąd Najwyższy w swoim wyroku napisał, iż pojazd, który ma wszystkie cechy roweru i jest wspomagany silnikiem spalinowym do 50 cm3, jest nadal rowerem (wyrok SN z dn. 25.10.2007, sygn. III KK 270/07). Jak ta sprawa wygląda teraz, bo wydział komunikacji nie chce tego roweru zarejestrować, np. jako motoroweru. Jak zareaguje policja na taki pojazd? Czy prawo może działać wstecz?”.
Sprawa z pozoru błaha wcale taką nie jest. Z pytaniem zwróciłem się do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, uzupełniwszy je o kwestię „mocnych” elektryków, których motory są silniejsze niż zapisano w ustawowej definicji z 2011 roku. I nadeszła odpowiedź – tyleż logiczna, co niewesoła.
Przepis art. 2 pkt 47 ustawy z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym definiuje rower jako pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m, poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h. (…)
 
Szymon Huptyś, 
rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”