okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 5/2017 >> Czy znakami B-1 + „nie dotyczy rowerów” można utworzyć nieobowiązkowy ciąg pieszo-rowerowy?

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


Czy znakami B-1 + „nie dotyczy rowerów” można utworzyć nieobowiązkowy ciąg pieszo-rowerowy?

Marek Rokita
 
Kiedy zobaczyłem po raz pierwszy, zdębiałem. No dobrze, postawili chyba przez pomyłkę, może dla żartu... ale stał dalej. I nadal stoi. Mało tego, podobne chimery pojawiły się również na innej ulicy w Poznaniu. Pytanie o sens, znaczenie i legalność stawiania znaku B-1 (zakaz ruchu w obu kierunkach) z tabliczką „nie dotyczy rowerów” przy chodniku wysłałem zarówno do Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu, jak i do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Zapytałem przy okazji o zasady poruszania się na takiej „drodze” – obowiązujące zarówno rowerzystów, jak i pieszych. Bo przecież pieszy na drodze powinien iść lewą stroną, nigdy prawą, a stać na jej środku to już na pewno nie może, nawet jeśli tam jest przystanek autobusowy. Poznański ZDM przysłał obszerne wyjaśnienie, w którym wykazano, że kombinacja znaków ze zdjęcia odnosi się do chodnika i została zastosowana, aby stworzyć rowerzyście możliwość wyboru – żeby mógł jechać zarówno jezdnią, jak i chodnikiem. Znaki nakazu C-13 i C-13/16 możliwości wyboru nie dają, a jest to potrzebne, gdy „nawierzchnia danego ciągu nie zapewnia odpowiedniego komfortu albo gdy ze względu na dostępność punktów docelowych lub relacji skrętnych niektórym rowerzystom bardziej opłaca się jechać jezdnią, a innym – chodnikiem”. Okazało się też, że policja pozytywnie zaopiniowała to rozwiązanie.
 
[...] Podstawą prawną są [...] rozporządzenia dotyczące znaków i sygnałów drogowych [...]. W Poznaniu wcześniej stosowany był znak C-16 z tabliczką „dopuszczony ruch rowerowy”. Kontrola Wojewody prowadzona pod koniec 2014 r. zakończyła się jednak konkluzją, że stosowanie znaku C-16 nie jest możliwe, gdyż zgodnie z definicją służy on do eliminowania ruchu pojazdów po chodnikach, a nie jego dopuszczania. [...]
Grzegorz Pluta, z-ca dyrektora ds. organizacji bezpieczeństwa ruchu ZDM w Poznaniu
 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”

 



Zdjęcie: Marek Rokita