okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 1/2017 >> 1/2017 >> Z rowerem bez bagażników

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Poradniki >> bikepacking


Z rowerem bez bagażników

Rafał Buczek
Istotą bikepackingu jest ograniczenie bagażu do niezbędnego minimum
Bikepacking, czyli połączenie słów „bike” – rower oraz „packing” – pakowanie, popularnie uważany jest, jak sama nazwa wskazuje, tylko za sposób pakowania się na wycieczkę rowerową. Nic bardziej mylnego. Określenie to odnosi się do strefy dużo szerszej – o czym poniżej.
 
Bikepacking wywodzi się z USA i oznacza styl podróżowania, nie tylko sposób pakowania. Jego kwintesencją jest eksplorowanie bocznych, trudnych do przejechania ścieżek, pustyń oraz terenów pokrytych śniegiem czy podmokłych. Ameryka jest na tyle rozległa, że entuzjaści bikepackingu mogą tam wybierać spośród mnóstwa, bardzo rzadko uczęszczanych rejonów. W ślad za tym trendem zaczęły powstawać rowery pozwalające wygodniej poruszać się w tak wymagających warunkach. Rowery typu fatbike, na kołach 29-calowych plus czy 27,5-calowych plus, z początku były produkowane przez niewielkie firmy amerykańskie, takie jak Surly czy Salsa, i dopiero później znalazły się w ofercie gigantów rowerowych. Oryginalne ramy bicyklów dla osób chcących wjechać nieco głębiej w teren są stalowe, mają sporo punktów do montażu, na przykład dodatkowych koszyków na bidony, oraz duży prześwit na szerokie opony. Pojawiły się również manufaktury szyjące sakwy, dostosowane do takich rowerów i stylu jazdy. 
Sakwy w bikepackingu są niezbędne, ponieważ na tego typu wypadach nocleg w terenie jest obowiązkowy. Zresztą biwak stanowi równie istotną część podróży, jak sama jazda. Producenci Cascade Designs czy Revelate Designs byli pierwsi w tym sektorze i wciąż cenieni są najbardziej. 
Sakwy typu bikepacking montuje się bezpośrednio do roweru. Trudny teren, który jest tak pożądany do jazdy, wymusił rezygnację z bagażników i dużych sakw. Okazało się, że bicykl mocno obciążony tylko z tyłu jest bardzo trudny do prowadzenia w wymagającym terenie. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Rafał Buczek