okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 11/2016 >> 11/2016 >> To nie aparat robi zdjęcie

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Rowerowy globtroter >> Jak fotografować


To nie aparat robi zdjęcie

Marcin Jakub Korzonek
Jak robić dobre zdjęcia? Nie ma na to prostej odpowiedzi
W poprzednim numerze „Rowertouru” doradzałem, jaki sprzęt wybrać do fotografowania. Kupno aparatu to jednak dopiero wstęp. Pamiętajmy, że to nie aparat, ale fotograf robi zdjęcie. Bez znajomości przynajmniej podstaw sztuki fotografowania trudno zrobić interesujący kadr. 
 
Jeśli chodzi o poprawność techniczną – współczesne aparaty radzą sobie z tym całkiem nieźle w dobrych warunkach oświetleniowych. Jak zatem robić dobre zdjęcia? Nie ma na to prostej odpowiedzi, ale spróbuję wam pomóc, przedstawiając kilka zasad, dzięki którym będzie to łatwiejsze. Ale jak to w sztuce bywa – pamiętajmy: nie ma żelaznych norm! Przykładowo: powiem, że nie powinniśmy głównego motywu zdjęcia umieszczać centralnie, ale to nie oznacza, że takie właśnie zdjęcie nie będzie mogło być artystyczne! Przełamywanie kanonów to już jednak wyższa szkoła jazdy, a my zajmiemy się podstawami. Pokażę, jak fotografować, aby zdjęcia były lepsze, i jak nie robić podstawowych błędów. 
Zanim przejdę do omawiania poszczególnych zagadnień kompozycji oraz techniki fotografowania, wyjaśnijmy podstawowe pojęcia – głębi ostrości, przesłony, czasu otwarcia migawki i ogniskowej. 
w Głębia ostrości – mówi nam, jak duża część sceny na zdjęciu będzie ostra. Duża głębia ostrości pozwala pokazać cały kadr ostry – zarówno przedmioty położone blisko fotografującego, jak i te znajdujące się daleko. Małą głębię ostrości wykorzystujemy przede wszystkim w portretach – tak, aby twarz była ostra, a tło rozmazane. Głębia ostrości zależy od przesłony oraz ogniskowej. Im mniejsza jest wartość przesłony oraz większa ogniskowa, tym mniejsza będzie głębia ostrości.
w Przesłona – jest to okrągły otwór w obiektywie, regulujący ilość światła wpadającego przez obiektyw na materiał światłoczuły. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: Marcin Jakub Korzonek