okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 5/2016 >> Bagażnik to nie wszystko

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Rowerowy globtroter >> przygotuj rower do wyprawy


Bagażnik to nie wszystko

Marcin Jakub Korzonek
Rower na dalekie wyprawy – jaki powinien być?
Teoretycznie sprawa jest prosta – do turystyki rowerowej są przeznaczone rowery trekkingowe. Mają one koła w rozmiarze 28”, niezbyt szerokie opony od 1 do 1,5”, bagażnik, błotniki, oświetlenie, nóżkę oraz wygodną kierownicę.
 
Rama jest nieco większa niż ta stosowana w rowerach górskich i umożliwia zajęcie stosunkowo wygodnej, dosyć wyprostowanej pozycji. Napęd składa się z dwóch przerzutek: przedniej oraz tylnej i posiada duży zakres przełożeń pozwalający, z jednej strony, łatwo podjechać na wzniesienia obciążonym rowerem, a z drugiej – pokonywać szybkie zjazdy. Takim rowerem od razu po zakupie możemy ruszyć na szlak rowerowy – wystarczy założyć sakwy na bagażnik.
W praktyce jest nieco trudniej. Wiele osób posiada już jakiś rower – zazwyczaj górski, crossowy lub nawet miejski i nie ma możliwości kupienia następnego, który będzie służył tylko do wielodniowych wyjazdów. W takim wypadku pojawia się pytanie: czy można taki rower przystosować do turystycznej jazdy?
Przeanalizujmy kilka najpopularniejszych typów rowerów pod kątem możliwości dostosowania go do naszych potrzeb.
 
Rower crossowy – przez wielu producentów ten typ jest zaliczany do grupy rowerów turystycznych i dlatego, w większości przypadków, bez problemu można na nim zamontować bagażniki i błotniki.
 
Rower górski (hardtail, bez amortyzacji lub tylko z przednim amortyzatorem) – cały czas jest to najpopularniejszy w Polsce typ roweru. O łatwości metamorfozy w rower turystyczny decyduje jego klasa – im bardziej wyczynowy (i droższy), tym mniejsze prawdopodobieństwo, że dostosujemy go do naszych potrzeb. Łatwo to wyjaśnić: rowery MTB przeznaczone do wyścigów XC oraz maratonów są optymalizowane tak, aby były maksymalnie lekkie i szybkie. Dlatego nie znajdziemy w nich otworów do montażu bagażników (niepotrzebne osłabienie ramy), a ich geometria jest zaprzeczeniem komfortu. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Marcin Jakub Korzonek