okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 5/2016 >> Czy w ciągu dnia trzeba wozić ze sobą zdemontowane lampy? Czy wolno używać lamp ze wskaźnikiem laserowym?

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


Czy w ciągu dnia trzeba wozić ze sobą zdemontowane lampy? Czy wolno używać lamp ze wskaźnikiem laserowym?

Marek Rokita
 
Jeszcze przed zmianą czasu z zimowego na letni dostaliśmy dwa listy od Czytelników, pytających o szczegółowe przepisy dotyczące oświetlenia rowerów. Pierwsze pytanie dotyczyło tego, czy w sytuacji, gdy rowerzysta nie ma obowiązku używać świateł pozycyjnych, musi wozić je ze sobą. Drugie odnosiło się do legalności coraz popularniejszych świateł ze wskaźnikiem laserowym, które wyznaczają tzw. strefę bezpieczeństwa rowerzysty. 
Tak jak kilka razy wcześniej, początkowo pytania wydały mi się banalne, podobnie jak spodziewane na nie odpowiedzi. Okazało się jednak, że nie do końca miałem rację.
- Zgodnie z art. 51 ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym kierujący rowerem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu. Światła, stanowiące obowiązkowe wyposażenie roweru, określone zostały w § 53 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Jednocześnie na podstawie § 53 ust. 1a ww. rozporządzenia dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru były zdemontowane, jeżeli kierujący tym pojazdem nie jest zobowiązany do ich używania podczas jazdy. Jeżeli powyższa przesłanka występuje, zdemontowane światła pozycyjne roweru nie muszą być przewożone przez kierującego rowerem [podkr. MIB].
W kwestii stosowania lamp rowerowych tylnych ze wskaźnikiem laserowym informujemy, że przepisy ustawy Prawo o ruchu drogowym nie regulują stosowania tego typu dodatkowego oświetlenia pojazdu (roweru) ze wskaźnikiem laserowym. Natomiast zgodnie z § 53 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów… tylne oświetlenie roweru powinno być wyposażone w co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej. (…)
Zespół prasowy Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”