okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 3/2016 >> 3/2016 >> Karol Wojtyła budował tu drogę

nowości

Gravelowe buty

Mamy już gravelowe opony, ramy, torby, koła, hamulce, widelce, gravelowe stroje i należy tylko wypatrywać gravelowych bidonów i... »

Kawa dla kolarzy

Czy są wśród nas prawdziwi kawosze? Nie mam najmniejszych wątpliwości – w końcu, gdy w czasie rowerowego spotkania padnie temat... »

System antykapciowy

Schwalbe zaprezentowało kolejny system zastępujący dętki, czyli Urban Airless System. Dzięki specjalnej, termokurczliwej, poliuretanowej... »

Torba na rower

Tym razem prezentujemy nieco inną torbę – Accent wprowadził do sprzedaży niedrogi pokrowiec, który przyda się, kiedy rower musi... »

poradniki

Z bagażem na plecach lub… biodrach

Lekki, wszechstronny i wygodny. Właśnie taki powinien być dobry plecak rowerowy. Jeszcze lepiej, jeśli nie odczujecie jego obecności na... »

Rowerowa Baza Podjazdów >> Beskid Żywiecki: przełęcz Krowiarki i Przełęcz Zubrzycka


Karol Wojtyła budował tu drogę

Michał Książkiewicz
Ukształtowanie terenu jest dość specyficzne – z obu stron są długie odcinki dojazdowe, biegnące w górę dolin rzecznych o bardzo niewielkim spadku
Jedną z najwyżej położonych, kołowych przepraw przez góry w Polsce jest szosa na przełęcz Krowiarki. Droga ta, wraz z trasą przez Przełęcz Zubrzycką, pozwala zamknąć atrakcyjną szosową pętlę wokół beskidzkiego Pasma Polic. 
 
Północno-zachodnia beskidzka strona przełęczy Krowiarki jest bardziej znana i ceniona w środowisku kolarzy niż część południowo-wschodnia, wyprowadzająca od strony Orawy. Ukształtowanie terenu jest dość specyficzne, bowiem z obu stron mamy długie odcinki dojazdowe, biegnące w górę dolin rzecznych o bardzo niewielkim spadku. Zaczynając wycieczkę na dole w Białce, na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 28 i wojewódzkiej 957, będziemy mieli 16 kilometrów płaskiego odcinka, w którym tylko przez dwa kilometry nachylenie będzie osiągać dwa procenty, a przez siedem będzie to około jednego procentu lub mniej. Tak łagodne ukształtowanie terenu powoduje, że cała dolina jest zabudowana. Mawiają, że Zawoja jest najdłuższą wsią w Polsce, ale tak po prawdzie to jedna wielka wieś ciągnie się od drogi krajowej aż po lasy Babiogórskiego Parku Narodowego, a zmieniają się tylko tabliczki z nazwami. Niektóre drogowskazy są dość frapujące. Tak zupełnie przy okazji można sobie zajrzeć na „Burdele” lub „Smyraki”, ewentualnie podskoczyć na „Zające”. Są też istotne skrzyżowania z drogami prowadzącymi na wysoko położone przysiółki – Przysłop [„Rowertour” nr 3 (25) 2010] oraz Suchą Górę i Tokarne [„Rowertour” nr 12 (70) 2013]. 
Przełęcz Krowiarki jeszcze przed budową dróg utwardzonych miała znaczenie komunikacyjne. Wiódł tędy Orawski Chodnik, łączący Zawoję z Zubrzycą, od okolic dzisiejszej leśniczówki Stonów do Hali Śmietanowej. 
 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Michał Książkiewicz