okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 11/2015 >> 11/2015 >> Śliska sprawa

nowości

Korkowe hamulce

Wiedzieliście, że do karbonowych obręczy można zastosować korkowe klocki hamulcowe? Właśnie takie okładziny proponuje Bontrager pod nazwą... »

Adapter Crosso

W korespondencji przychodzącej do redakcji często powtarza się pytanie o to, jak zamocować sakwy Crosso do bagażników o konstrukcji... »

Kask Robin Hooda

Znany i ceniony kask Roam firmy Met doczekał się nowej, limitowanej wersji kolorystycznej: Sherwood. To właśnie odcienie zieleni, występujące w... »

Kosmetyki na zakręty

Aż 36 agrafek musieli pokonać kolarze startujący w Giro d'Italia, by wspiąć się na słynne Cima Coppi. Dwóch z nich: Alberto Contador i... »

Koszulka lekko dopasowana

Kolory rzucające się w oczy, materiał najwyższej jakości, krój lekko dopasowany. Kto powiedział, że koszulki opracowane z myślą o... »

Trójkołowy składak

Osoby mające trudności z poruszaniem się na dwukołowym rowerze, które jednak nie chcą rezygnować z aktywności, mogą mieć spory... »

poradniki

Na jesienno-zimową pluchę

Pęd chłodnego powietrza dodatkowo potęguje uczucie przenikającego ciało zimna. Wie o tym każdy, kto choć raz zasmakował przejażdżki w zimne... »

Poradniki >> opony na trudne warunki


Śliska sprawa

Jakub Biernacki
Zdradliwe leśne ścieżki to spore wyzwanie dla opon trekkingowych
Gdy już deszcz, błoto, a w końcu śnieg i lód pokryją drogi i ścieżki rowerowe, wielbiciele rowerów trekkingowych i miejskich znów staną przed corocznym problemem z... trakcją! Latem korzystaliśmy z dobrodziejstwa wąskich opon i niskooporowych bieżników, bez wysiłku nabijając kolejne kilometry. A teraz? Wystarczy deszcz lub lekki przymrozek, by rowerzyści w skupieniu kontrolowali każdy ruch kierownicy i bacznie obserwowali już nie piękne widoki, a jedynie kilka metrów drogi przed sobą. Przesadzam? Tylko troszeczkę! 
 
Najpierw zastanówmy się, czy zmiana opon na okres jesienno-zimowy jest racjonalna. W tym celu warto sięgnąć po statystyki udostępnione przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowego Instytutu Badawczego, który porównał dane z lat 1971-2000. Biorąc pod uwagę trzy miasta: Warszawę, Kraków i Poznań, można dojść do wniosku, że jesienią i zimą prawie u nas nie pada! W najlepszej sytuacji są mieszkańcy Warszawy, którzy w październiku odnotowują około13, a w listopadzie 14 deszczowych dni (dla porównania: w czerwcu, lipcu i sierpniu takich dni jest 12-13!). W Krakowie i Poznaniu, mimo łaskawszego października (12 dni opadów), gorzej zniesiemy listopad (15 dni) i grudzień (16 dni opadów). Ciekawa jest także analiza ilości opadów, wyrażonej w milimetrach. Wartości dla miesięcy jesiennych są aż dwukrotnie niższe od tych odnotowywanych w czasie lata! 
Oczywiście – 13 lub 15 deszczowych dni w miesiącu to wciąż spora szansa na to, że prędzej czy później trafimy pod kapiącą chmurkę. 
 
Kilka propozycji opon jesienno-zimowych!
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: Piotr Kwaśniewski