okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

twojmedyk.pl

sportportal.pl

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
pierwszy rower
strona główna >> 11/2015 >> W którym polskim mieście jest najbardziej niebezpiecznie?

nowości

Korkowe hamulce

Wiedzieliście, że do karbonowych obręczy można zastosować korkowe klocki hamulcowe? Właśnie takie okładziny proponuje Bontrager pod nazwą... »

Adapter Crosso

W korespondencji przychodzącej do redakcji często powtarza się pytanie o to, jak zamocować sakwy Crosso do bagażników o konstrukcji... »

Kask Robin Hooda

Znany i ceniony kask Roam firmy Met doczekał się nowej, limitowanej wersji kolorystycznej: Sherwood. To właśnie odcienie zieleni, występujące w... »

Kosmetyki na zakręty

Aż 36 agrafek musieli pokonać kolarze startujący w Giro d'Italia, by wspiąć się na słynne Cima Coppi. Dwóch z nich: Alberto Contador i... »

Koszulka lekko dopasowana

Kolory rzucające się w oczy, materiał najwyższej jakości, krój lekko dopasowany. Kto powiedział, że koszulki opracowane z myślą o... »

Trójkołowy składak

Osoby mające trudności z poruszaniem się na dwukołowym rowerze, które jednak nie chcą rezygnować z aktywności, mogą mieć spory... »

poradniki

Na jesienno-zimową pluchę

Pęd chłodnego powietrza dodatkowo potęguje uczucie przenikającego ciało zimna. Wie o tym każdy, kto choć raz zasmakował przejażdżki w zimne... »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


W którym polskim mieście jest najbardziej niebezpiecznie?

Marek Rokita
 
Zabierając się za pisanie kolejnego odcinka serialu „Dręczy mnie pytanie”, zrezygnowałem z uprzykrzania życia urzędnikom w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. Wkrótce miały się odbyć wybory i lęk o los osobniczy urzędnika mógł był wpłynąć na odpowiedzi udzielane pod wpływem stresu. W tym czasie zajrzałem do bazy SEWiK (Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji – www.sewik.pl). Statystyki potrafią wprowadzić w błąd, ale na pewno są odporne na stres! Już pobieżna analiza niektórych danych wzbudziła moją ciekawość i jest to temat na znacznie dłuższą opowieść. Zaczęło mnie dręczyć wiele pytań, na przykład: czy naprawdę mieszkam w mieście wyjątkowo niebezpiecznym dla rowerzystów, jak to już wiele razy od różnych osób słyszałem? Jednakże takie pytanie nie zainteresowałoby wielu czytelników „Rowertouru”. Postawiłem je więc nieco inaczej i rozszerzyłem na całą Polskę. Na początku wykluczyłem miasta zbyt małe, gdyż już pojedyncze zdarzenie występujące w niewielkiej populacji zakłamuje rzeczywistość. Pozostało tylko pytanie, jak duże ma być to miasto i jak zmierzyć jego „niebezpieczność”? Postanowiłem nie mieszać za bardzo – uwzględniłem te same miasta, które zostały sklasyfikowane w ostatnim rankingu miast przyjaznych rowerzystom „Rowertouru”. Zwróciłem uwagę na zdarzenia drogowe z dwóch ostatnich lat – 2013 i 2014 (dane z 2015 r. nie są jeszcze dostępne). Policzyłem liczbę kolizji i wypadków z udziałem rowerzystów i liczbę tych zdarzeń, w których uczestniczące w nich osoby poniosły śmierć lub odniosły ciężkie obrażenia ciała. Nie zawsze byli to rowerzyści (ale prawie zawsze) i niekiedy to właśnie oni byli sprawcami wypadków. Obie dane porównałem z liczbą mieszkańców miast. Baza SEWiK to narzędzie niedoskonałe, są w nim widoczne nawet gołym okiem błędy. (…)
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”