okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 10/2015 >> Czy rowerzysta musi korzystać z infrastruktury drogowej, która powstała z naruszeniem przepisów prawa?

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


Czy rowerzysta musi korzystać z infrastruktury drogowej, która powstała z naruszeniem przepisów prawa?

Marek Rokita
 
Miesiąc temu Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju tłumaczyło niedopuszczenie kombinacji znaków C-16 i T-22 (czyli dopuszczenie ruchu rowerowego na drodze dla pieszych) tym, że „…ruch rowerów zostałby dopuszczony w miejscach nie przeznaczonych do tego celu pod względem technicznym, co (…) wpłynęłoby negatywnie na swobodę przemieszczania się pieszych i mogłoby prowadzić do obniżenia poziomu bezpieczeństwa tych uczestników ruchu”. Jednak chyba każdy rowerzysta mógłby od ręki podać parę przykładów zbyt wąskich czy zatłoczonych ciągów pieszo-rowerowych, które z pewnością żadnych warunków technicznych nie spełniają. W tym samym czasie napisał do nas pan Radek, który został ukarany za jazdę swoją szosówką po wyboistej pseudościeżce rowerowej, poprowadzonej w lesie wzdłuż lokalnej drogi. Nakaz to nakaz – to już wiemy. Ale jeśli został on ustanowiony z naruszeniem prawa? Jeśli według obowiązujących przepisów taka pseudościeżka nigdy nie powinna była powstać – czy i wtedy pan Radek i każdy inny rowerzysta ma obowiązek się po niej poruszać? Do pytania dołączyłem powyższe zdjęcie (zgodnie z przepisami dwukierunkowa droga dla rowerów musi mieć szerokość co najmniej 2 metrów).
Kierujący rowerem – na podstawie ustawy Prawo o ruchu drogowym – jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Ponadto obowiązek korzystania z drogi dla rowerów wynika ze znaczenia znaku pionowego C-13, określonego w § 37 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych. 
Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy Prawo o ruchu drogowym uczestnik ruchu (a więc także kierujący rowerem) obowiązany jest stosować się do znaków drogowych nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te znaki drogowe. (…)
Wydział Prasowy Biuro Ministra Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 


Zdjęcie: Marek Rokita