okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 9/2015 >> Czy to koniec warunkowo dopuszczonego ruchu rowerowego na chodnikach?

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


Czy to koniec warunkowo dopuszczonego ruchu rowerowego na chodnikach?

Marek Rokita
„Dopuszczony ruch rowerowy” jest sposobem na utrzymanie chodników z warunkowo dopuszczonym ruchem rowerowym?
Za kilka tygodni zaczną obowiązywać przepisy znowelizowanych rozporządzeń porządkujących kwestię oznakowania dróg dla rowerów. Jedną z konsekwencji będzie zniknięcie z polskich dróg tabliczki T-22. Zmiana w zasadzie żadna, bo tak naprawdę ona pozostanie, jedynie przestanie mieć nazwę. No i przy okazji przestanie mieć moc dopuszczania ruchu rowerowego na chodnikach.
Czy problem widzi też Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju?
 
Zgodnie z dotychczas obowiązującym stanem prawnym, stosowanie takiej kombinacji znaków było niedopuszczalne. Sytuacja w tym zakresie nie ulegnie też zmianie po wejściu w życie znowelizowanych przepisów rozporządzeń. Znak C-16, odmiennie od większości znaków nakazu (C-1, C-2 itd.), nie wyraża ogólnego nakazu, lecz jest skierowany do konkretnie wskazanej grupy uczestników ruchu (pieszych). Z tego względu nie jest możliwe stosowanie dla tego znaku wyłączeń oraz włączeń określonych uczestników ruchu lub rodzajów pojazdów. Zastosowanie proponowanego rozwiązania w praktyce mogłoby oznaczać, że ruch rowerów zostałby dopuszczony w miejscach nieprzeznaczonych do tego celu pod względem technicznym, co pomimo obowiązku kierującego rowerem – wynikającego z art. 33 ust. 6 ustawy Prawo o ruchu drogowym (zgodnie z którym kierujący rowerem, korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym) – wpłynęłoby negatywnie na swobodę przemieszczania się pieszych i mogłoby prowadzić do obniżenia poziomu bezpieczeństwa tych uczestników ruchu.
Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”
 
 


Zdjęcie: Marek Rokita