okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 5/2015 >> Czy można dzwonić na pieszego na chodniku?

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Kalejdoskop >> Dręczy mnie pytanie


Czy można dzwonić na pieszego na chodniku?

 
Dzwonek (lub inny sygnał dźwiękowy) należy do obowiązkowego wyposażenia roweru. Zdarza się słyszeć opinie, jakoby rowerzysta nie mógł go używać na chodniku, nawet jeśli jedzie po nim zgodnie z przepisami. Ale czasem, jak tu nie dzwonić, kiedy nie można przejechać? Na pewno mogę użyć sygnału dźwiękowego na drodze dla rowerów, chcąc ostrzec pieszego, który zgodnie z przepisami nie powinien się na niej znajdować. Ale czy mogę dzwonić na chodniku, jeśli piesi zachowują się w sposób nieprzewidywalny lub uniemożliwiający mi jazdę, na przykład zajmują całą szerokość drogi? Po odpowiedź udałem się do biura prasowego Komendy Głównej Policji. – Artykuł 29 Ustawy Prawo o ruchu drogowym mówi wyraźnie, że każdy kierujący pojazdem – a więc również rowerem – może używać sygnału dźwiękowego w celu ostrzeżenia przed niebezpieczeństwem. Nie ma przy tym znaczenia, po której części drogi się porusza – po jezdni, poboczu, drodze dla rowerów, drodze dla rowerów i pieszych, chodniku czy drodze dla pieszych. Używanie sygnału dźwiękowego jest jednak ograniczone do nadzwyczajnych sytuacji, czyli ostrzeżenia przed niebezpieczeństwem. Niebezpieczeństwo to musi istnieć realnie i mieć charakter obiektywny, ale nie musi być bezpośrednie. Jeśli więc jadę rowerem i na przykład widzę pieszych idących środkiem chodnika, zajmujących jego całą szerokość, albo dzieci grające w piłkę, powinienem dokonać oceny sytuacji na drodze i – jeśli uznam to za uzasadnione – ostrzec, używając sygnału dźwiękowego. Subiektywne przekonanie kierującego pojazdem, że niebezpieczeństwo występuje, nie jest co prawda wystarczające, jednakże niewłaściwa ocena sytuacji na drodze przez kierującego pojazdem może być oceniana na płaszczyźnie błędu. To kierujący rowerem ocenia sytuację.  
(…)
 
 mł. insp. Marek Konkolewski,  radca Wydziału Profilaktyki BPiRD KGP 

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


 

Parse error: syntax error, unexpected end of file, expecting variable (T_VARIABLE) or ${ (T_DOLLAR_OPEN_CURLY_BRACES) or {$ (T_CURLY_OPEN) in /home/kruszonaol/ftp/rowertour/panel/bbclone/var/access.php on line 164