okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 3/2015 >> 3/2015 >> Wyprawa kołem się toczy

nowości

SPD klasycznie

Ci, którym nie w smak sportowe, plastikowe i ekstrawaganckie modele, znajdą w ofercie włoskiego producenta prawdziwą perełkę, jeśli... »

Minimalistyczny i dynamometryczny

Klucze dynamometryczne zwykle są na tyle duże, że nie da się ich zabrać ze sobą w podróż. Niemiecka marka Topeak znalazła jednak na to... »

Truskaweczka

Polska marka Martombike zaprezentowała w kolekcji na 2019 rok damską, bardzo dopasowaną koszulkę kolarską z delikatnym, ale wyraźnym... »

Elektroniczna dwunastka „Campy”

Campagnolo – włoski producent osprzętu do rowerów szosowych wprowadza w końcu elektroniczny wariant swojej topowej, 12-rzędowej... »

Siodełko dedykowane

Rozbawił mnie jeden z producentów siodełek rowerowych – znana i szanowana marka San Marco, która zaprezentowała siodełko... »

Panzerna wkładka

Na polskim rynku pojawiła się właśnie hiszpańska marka Panzer, specjalizująca się w produkcji elastycznych wkładek do opon. Produkt... »

poradniki

Świadoma jazda

Obok lampki i dzwonka to najczęściej montowany element na kierownicy roweru. Wskaże prędkość, przejechany dystans i niekiedy nawet drogę do... »

Jak efektywnie wykorzystać wspomaganie

Pamiętamy, jak to było, gdy uczyliśmy się jazdy na rowerze. Jedni wcześniej, inni później, ale wszyscy zaczynaliśmy z podobnymi... »

Poradniki >> opony dla cykloturysty


Wyprawa kołem się toczy

Łukasz Wiśniowski Jakub Biernacki
Odłamek szkła, gwóźdź bądź najzwyklejszy kolec od akacji lub kaktusa w oponie potrafią skutecznie uniemożliwić dalszą jazdę

Rowery i ich osprzęt ciągle ewoluują. Zmieniają się rozmiary kół, rośnie liczba dostępnych biegów, przybywa zwolenników jednośladów ze wspomaganiem elektrycznym, a do sterowania amortyzacją i przerzutkami wkracza coraz bardziej skomplikowana elektronika. Jeden problem nadal pozostaje jednak nierozwiązany. Jest nim niemożność kontynuowania jazdy z powodu przebicia dętki lub opony. 

 

Nie żeby na tym polu również nie było ewolucji. Dla przykładu – opony bezdętkowe, zalewane uszczelniającym mleczkiem, w ciągu ostatnich lat zyskały uznanie szerokiego grona rowerzystów, głównie z nastawieniem wyczynowym. Trwają eksperymenty z podwójnymi dętkami czy nawet oponami. W dalszym ciągu jednak odłamek szkła, gwóźdź bądź najzwyklejszy kolec od akacji lub kaktusa potrafią skutecznie uniemożliwić dalszą jazdę. Bez względu na to, czy stosujemy oponę z dętką, czy bez niej.

Jakich zatem opon powinny poszukiwać osoby wybierające się na wielodniową wyprawę objuczonym do granic możliwości rowerem? Powinny być one jak najbardziej odporne na przebicie oraz wykonane z odpornej na ścieranie mieszanki gumy. Powinny mieć uniwersalny bieżnik, zdolny do jazdy zarówno po asfalcie, jak i poza nim, oraz ścianki boczne o zwiększonej odporności na przetarcie. Oplot opon powinien być również przystosowany do dużych obciążeń, które wywiera na niego ciężki rower. 

 

Przegląd opon:

Schwalbe Marathon 

Schwalbe Marathon Winter

Continental Travel Contact 

Continental Top Contact II

Panaracer TourGuard Plus

DeliTire SA-209 

Maxxis Overdrive MaxxProtect 

Michelin Protek Max

B'twin Trekking 700

Hutchinson Serenity

CST Sensamo Master  

Vittoria Voyager Hyper

 

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”

 

 


Zdjęcie: Adela Tarkowska