okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 8/2014 >> Średni może więcej

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Rower w mieście >> rankingi miast przyjaznych rowerzystom


Średni może więcej

Marek Rokita
Münster od lat jest liderem rowerowych Niemiec. Powszechne śluzy rowerowe symbolicznie i praktycznie pokazują, że dwa koła są tam stawiane przed czterema

Kiedy miasto jest przyjazne rowerzystom? Jakie musi spełniać kryteria, by je
za takie uznać? Czy wystarczy dobra infrastruktura? A może to zaledwie baza, na której można, ale wcale nie trzeba budować miasta przyjaznego rowerzystom?


Na to, czy miasto jest rowerzystom przyjazne wpływa wiele bardzo różnych czynników. Trudno je wszystkie policzyć i chyba jeszcze trudniej ocenić, które z nich są najważniejsze. Choć to niełatwe zadanie, jest ono podejmowane na przykład przez autorów rankingów miast przyjaznych rowerzystom.
Zanim przyjrzymy się pięciu z nich zastanówmy się, po co właściwie za coś takiego się zabierać? Czy po to jedynie, żeby uczynić zadość współczesnej manii oceniania i hierarchizowania, która rozwinęła się szczególnie w ostatnich latach wraz z rozwojem internetu? Ranking – oprócz tego, że zaspakaja i pobudza ciekawość – ma również ograniczoną moc kreowania rzeczywistości. Nie należy jej przeceniać, ale tym bardziej nie wolno lekceważyć. Wybór kryteriów oceny wpływa na działania tych, od których zależy, jak wyglądają i jak będą w przyszłości wyglądały rowerowe miasta. Pokazuje też, do czego należy dążyć i co zrobić, by nie popełnić błędów, których naprawa może sporo kosztować.
Zestawienia miast przyjaznych rowerzystom budzą też emocje. Ranking „Rowertouru” sprzed dwóch lat nie był tu wyjątkiem, a negatywne oceny miast, w których mieszkają krytykanci, bardzo rzucają się w oczy. Pewnie między innymi dlatego niektórzy autorzy w części lub całości opierają się na opiniach samych rowerzystów.
Najbardziej znany i najczęściej cytowany jest Copenhagenize Index, tworzony przez duńską firmę Copenhagenize Design Company.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”



Zdjęcie: Presseamt Stadt Münster / Angelika Klauser