okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 10/2013 >> IV Kongres Mobilności Aktywnej

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Kalejdoskop


IV Kongres Mobilności Aktywnej

 

To już za nami. Przez dwa dni, 12 i 13 września, w gdańskim Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Amber Expo goście mogli zapoznać się z przykładami dobrych praktyk w zakresie mobilności aktywnej, między innymi z Danii, Niemiec, Austrii, Wielkiej Brytanii, Holandii i Francji. 28 prelegentów z dziewięciu państw nie pozwalało się nudzić licznie zgromadzonemu audytorium. Część prelekcji odbywała się w panelach tematycznych. Wielu gości przyjechało na Kongres rowerami. Wydarzeniu towarzyszyły wystawa sprzętu rowerowego Bike Trade Show i E-Bike Festiwal, podczas których każdy osobiście miał okazję się zapoznać z możliwościami rowerów elektrycznych, jeżdżąc nimi po specjalnym torze.
Pierwszego dnia można było wysłuchać między innymi Klausa Bondama, dyrektora Duńskiego Instytutu Kultury w Brukseli, który opowiedział, jak w ostatnich latach zmieniła się Kopenhaga. Jeszcze bardziej przekształciło się 50-tysięczne holenderskie miasto Houten, gdzie jest aż 130 kilometrów dróg rowerowych, o czym opowiadał Herman Geerdes z tejże miejscowości. Ważnym momentem było podpisanie przez przedstawicieli polskich samorządów Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej na rzecz tempa 30 km/godz. jako standardowego limitu prędkości na terenach miejskich/zabudowanych. Ideę tę przybliżyła wcześniej Heike Aghte z Europejskiego Stowarzyszenia na rzecz Zmniejszenia Prędkości „30 km/godz. – ulice przyjazne życiu”.
Na zakończenie pierwszego dnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy, znany też z naszych łamów, zaprosił wszystkich na przejażdżkę rowerową po mieście, podczas której pokazywał najciekawsze rozwiązania infrastrukturalne, zastosowane w Gdańsku w ostatnim czasie. Mimo rzęsistego deszczu z zaproszenia skorzystało kilkadziesiąt osób, między innymi dziennikarze i osoby odpowiedzialne za kształt infrastruktury rowerowej w innych miastach. Dzień zakończył się piknikiem w oliwskim zoo.
Drugi dzień zaczął się od wystąpienia Marka Rokity, który jednym przypomniał, a drugich zapoznał z ubiegłorocznym raportem „Rowertouru”, dotyczącym polityki rowerowej i infrastruktury w polskich miastach. Tego dnia odbyły się również między innymi dwie debaty. Pierwsza była poświęcona dojazdowi rowerem dzieci do szkoły, zaś druga – roli mediów w promocji mobilności aktywnej. Kongres nie dotyczył wyłącznie spraw rowerowych, ale to właśnie one cieszyły się największym zainteresowaniem zebranych.
Więcej o IV Kongresie Mobilności Aktywnej i dobrych praktykach z całej Europy napiszemy za miesiąc.    
red

 



Zdjęcie: Marek Rokita