okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 9/2013 >> Wymiana linek

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Poradniki >> napraw to sam


Wymiana linek

Łukasz Wiśniowski
Zestaw potrzebny do wymiany pancerzy i linek: obcinaczki, linki, pancerze, końcówki i klucze imbusowe

Precyzyjnie działające przerzutki reagujące błyskawicznie na ruch dźwigni zmiany biegów oraz gładko i lekko działające hamulce to funkcje roweru, którą docenia niemal każdy rowerzysta. Z drugiej strony, brak precyzji, konieczność ciągłych regulacji i inne niedogodności mogą skutecznie zniechęcić do jazdy lub odebrać znaczną część przyjemności z niej płynącą.

Złe działanie hamulców i przerzutek jest najczęściej spowodowane zużytymi pancerzami, w których są poprowadzone sterujące mechanizmami linki. Same linki również ulegają zużyciu. Pancerze mają zwykle przynajmniej trójwarstwową konstrukcję. Składają się z zewnętrznej powłoki z tworzywa sztucznego, warstwy środkowej wykonanej ze stali oraz wewnętrznej, która odpowiada za zmniejszenie tarcia pomiędzy linką a pancerzem i tym samym za lekką i płynną zmianę biegów oraz lekkie hamowanie. To właśnie zużycie tej ostatniej, wewnętrznej warstwy jest przyczyną spadku precyzji działania przerzutek. Zużycie linki polega na utracie gładkości jej zewnętrznej powierzchni. Dzieje się to wskutek tarcia, a w przypadku tańszych linek galwanizowanych, również z powodu utleniania powłoki galwanicznej czy nawet – po jej utracie – rdzewienia. Tymczasowym remedium na ten problem może być użycie smaru bądź oliwki. Te jednak przyciągają brud i niejednokrotnie prowadzą do pogorszenia sytuacji. Najskuteczniejszym sposobem przywrócenia roweru do pełnej sprawności jest wymiana pancerzy i linek na nowe. Dziś pokażemy, jak tego dokonać.
Na początku należy się zaopatrzyć w komplet nowych linek, pancerzy i odpowiednią liczbę końcówek. Długość pancerzy i liczba końcówek zależne są od sposobu prowadzenia pancerzy, zastosowanego w ramie roweru. Przydatne będą również specjalne obcinaczki do pancerzy linek, pozwalające dokonać precyzyjnych cięć.

 



Zdjęcie: Łukasz Wiśniowski