okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze regulaminy konkursów archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

trasymasy.pl

sportportal.pl

twojmedyk.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 4/2013 >> Pomiędzy góralem a trekkingiem

poradniki

Nim będzie za późno

Zapewne pamiętacie te chwile, gdy Wasz rower był zupełnie nowy.  Jego lśniący lakier jeszcze nie nosił śladów po przebytych... »

Przegląd >> rowery crossowe (około 2000 złotych)


Pomiędzy góralem a trekkingiem

Jakub Biernacki
 

Szukasz roweru do codziennych wycieczek za miasto? Poruszasz się zwykle drogami asfaltowymi, dla rowerów bądź leśnymi duktami i raczej nie zbaczasz z wytyczonych oraz utwardzonych ścieżek? Rower typu cross może być dla Ciebie wymarzonym rozwiązaniem! Przyjrzeliśmy się sześciu rowerom crossowym w cenie około 2000 złotych i zaskoczyło nas, jak bardzo różnią się między sobą!
Rowery crossowe to kompromis między MTB a trekkingiem. Służą przede wszystkim do rekreacji i turystyki, pozwalając łatwo i szybko pokonywać duże odległości. 28-calowe koła, uzbrojone w dość wąskie – w porównaniu do MTB – opony (zwykle 700 x 38-40 cali) i łagodny bieżnik typu semi-slick, rozpędzają się szybko i łatwo utrzymują prędkość.
Pozycja na rowerze crossowym jest trochę bardziej pochylona niż na rowerach trekkingowych, jednak nie są to duże różnice. Większość modeli jest zresztą wyposażona w regulowane mostki, pozwalające dostosować w pewnym zakresie pozycję do upodobań.
Rozstaw osi zbliżony do rowerów MTB (czyli zdecydowanie krótszy niż w trekkingach) ułatwia manewrowanie bicyklem i sprawia, że crossy nie są tak ociężałe w prowadzeniu jak trekkingi. Napęd został w całości przeniesiony z rowerów trekkingowych, oferując dużą rozpiętość przełożeń – w tym także twardych, szosowych.
Choć rowery crossowe rzadko służą do jazdy w na tyle trudnych warunkach pogodowych i terenowych, by zasadne było inwestowanie dużych pieniędzy w hamulce tarczowe, to droższe modele zwykle są już w nie wyposażone. Komfortu użytkowania nie można im odmówić, ale należy liczyć się z wyższym niż przy hamulcach typu V kosztem serwisu czy ewentualnej wymiany. Rowerów crossowych standardowo nie wyposaża się w osprzęt typu błotniki, bagażnik lub zintegrowane oświetlenie, jednak można to zrobić we własnym zakresie.

Przyjrzeliśmy się sześciu rowerom crossowym w cenie około 2000 złotych:


•    Kellys Axis
    Fot. KELLYS


•    Mbike Crosser VBR Man
    Fot. mbike


•    Merida Crossway 40D
    Fot. Merida


•    Kross Evado 3.0
    Fot. Cross


•    Giant Roam 2
    Fot. Giant


•    Author Vertigo
    Fot. Velo